fredag 10 augusti 2012

Slut med nolltaxerandet

Så här skrev jag på facebook i morse.

Det handlar om mognad inser jag. Att växa upp och bli vuxen. Släppa den egoism som bor i barnet.
Hmmm... Awareness, ett ord jag suger på idag.


Nu har jag smakat klart på vad det var som ville fram. Detta...

Hur höjer jag mitt värde?

1.0 Medvetenhet
1. Sätt mitt värde.
2. Förankra värdet.
3. Stå i värdet.
4. Agera utifrån det.
5. Stå kvar i det även när andra ifrågasätter det, vill sänka det eller krossa det. Stå kvar även när situationer i livet tycks peka mot värdelöshet och jag lurar mig själv att mitt värde sitter i resultaten av det jag gör/inte gör/ser och inte ser.


Hur höjer jag mitt värde?

2.0 Action

1. Minska nolltaxerandet, dvs inget mer arbete med taxan noll kronor som inte har ett större syfte.
2. Värdesätt mina tjänster. Sätt rätt pris.
3. Fall inte för smicker och arbeta gratis.
4. Ta emot beröm. Känn tacksamhet. Känn mitt värde. Se värdet av den jag är och det jag bringar ut i världen.
5. Stoppa värdetömningen! Sätt gränser! Se alla de vuxna "barnen" omkring mig. Sluta vara deras mamma och låt bli att ge näring åt deras egoism. Möt dem som de vuxna människor de är och sluta behandla dem som barn/offer. Tillåt dem ej att manipulera, skuldbelägga mig eller sig själv genom att agera ut som ett barn i en vuxen kropp och därmed slippa ta det vuxna ansvaret och de åtaganden som ett vuxenliv innebär. Låt dem mogna genom att fullt ut låta dem själv ta ansvar för sina liv.

Bara jag vet vad som finns på min insida. Du kan tro att det är en kyckling, en gula och en vita, eller något annat. Jag vet att det är så mycket mer än så ....

www.marie-eklipanovska.se


Inga kommentarer: