måndag 27 augusti 2007

Att beröra är mitt mål

Det känns faktiskt lite kul att ha skaffat en blogg. Troligtvis kommer jag att göra det klassiska misstaget att blogga alltför mycket nu i början. Men det får vara okej. Så länge det inte tar tid från allt annat som är viktigare.


Det är lite som att skaffa barn. Man är försiktig och tafatt i början, rädd att göra fel. Men med tiden blir man tryggare och djärvare.


Vad som känns viktigt är att bloggen redan från början är "jag", dvs att den ger läsaren en rättvis bild av mig. Det innebär inte att varje inlägg kommer att vara det andra likt. Precis som alla andra människor har jag flera olika sidor, många motsägelsefulla tankar och känslor. En dynamisk sida hoppas jag blir resultatet av detta. Och förhoppningsvis kommer det att leda till reaktioner hos och kommentarer från läsare. Väcka tankar och känslor. Det är mitt främsta mål med min blogg. Att beröra.

Jag är en homo sapiens-älskare med ett genuint intresse för människor oavsett kön, ålder och etnisk tillhörighet. Alla har en livshistoria att berätta och därmed något att lära mig. Möten tillhör därför livets höjdpunkter. Även om vissa ger en bitter eftersmak i efterhand. Det är ungefär som med alla semestrar man haft. De mest dråpliga och misslyckade är de man främst minns, och de som skänker flest skratt när man blickar tillbaka.


Flera olika saker skapar ett första intryck hos mig vid ett möte. Hur är handslaget? Jag avskyr fiskhänder, kalla och slaka utan någon kraft. Ögonkontakten är viktig. Jag vill att människan jag möter ser mig i ögonen när vi samtalar. Vad vi samtalar om kanske inte är så viktigt, däremot hur vi gör det. Med eller utan ett intresse eller ett engagemang är avgörande. Även vädret kan diskuteras med en närvaro, precis som en ytterst viktig sak kan diskuteras flyktigt och nonchalant. För mig är närvaro viktig. Annars kan man lika gärna låta bli. Därför har jag svårt för dem som tycker att de kan svara i mobilen när vi fikar, om de inte väntar ett viktigt samtal.
Kroppsspråket lämnar också intryck. Det värsta jag vet är människor som vänder sig om när man precis berättar något. Nonchalans är så oattraktivt.


fundra: ger ett handtryck ett avtryck

Inga kommentarer: