torsdag 17 januari 2008

Lita på processen!



Jag har burit på en speciell känsla i flera månader. Det är en ny outforskad känsla som jag håller på att bekanta mig med. Flera av mina goda vänner uppmuntrar mig att lita på den, övertygade om att jag är på rätt spår. Andra är lite skeptiska och undrar var min logik tagit vägen.

Jag går igenom den största mentala, fysiska och ekonomiska prövningen i mitt liv någonsin. Min logik och oerhörda förmåga att kunna analysera händelser, problem och människor har tagit mig långt i livet, lärt mig mycket och skyddat mig. Men jag vill nå ännu längre, lära mig ännu mer och för att kunna göra det måste jag ta bort skyddsnätet.

Vad ska jag då förlita mig på? Låta mig ledas av?

Det motsatta... Känslan. Den jag åter släppt in i livet.

Magkänslan, intuitionen, har jag haft sedan barnsben. Men av någon underlig anledning har jag stängt av den, förskjutit den och istället använt skallen som ett verktyg i jakten mot mina mål.

Men så en dag knackade den på så hårt att jag var tvungen att öppna och släppa in den, och försöka lära känna den igen. Logiken kastade inte in handduken för det. Den fortsatte argumentera lika hårdnackat som den alltid gjort. Men den vann inte längre varje match på knock out. I början gick den ur matcherna som segrare på poäng, men efter flera månaders daglig kamp, befinner den sig nu i underläge. Vilket håller mig frisk.


Att lyssna till sina känslor kan vara skillnaden mellan liv och död. Om man sedan också vågar släppa in intuitionen i sitt liv, kommer livskvaliteten att förbättras.

Jag är inte intresserad av att överleva. Jag vill leva på riktigt. Det innebär att jag måste ta tillvara på de chanser livet ger. Det innebär ibland att jag tvingas ta risker, bränna upp skyddsnätet. Steget mellan att chansa och att vara dumdristig är långt. Men alla steg i livet ska inte kalkyleras ut. De ska levas ut.


Känslan jag plötsligt har tillgång till är "Tillit". Jag vet att jag gör rätt. Det känner jag. Dessutom gör jag allt i min logiska makt för att förbättra oddsen. Men jag forcerar inte fram lösningarna längre och jag vägrar att ta de steg tillbaka som leder till den fängslande tryggheten. Jag har lärt mig en viktig sak genom coachingen. Lita på processen!


fundra: vad är intuition?


1 kommentar:

Anonym sa...

Det kinesiska ordet för kris är det samma som för oss betyder chans. Ta vara på det och lita på din intuition. Lycka till!