tisdag 8 april 2008

affärsplan

Denna värsting till lunta har varit som en bromskloss, ett megaok, som fötter i stelnad cement. The one and only...affärsplanen. Varför vet jag egentligen inte. Kanske för att den tvingar mig att beräkna hur mycket jag måste sälja. Vilket faktiskt är bra. Ex antal timmar av si och ex antal timmar av så, för att jag ska kunna ta ut en lön på x antal kronor. Men nu saknas bara två kryss, de som visar att jag pratat med a-kassan och med försäkringsbolaget. Och de kryssen kommer imorgon. Härligt!

Härligt är inte chokladen jag trycker i mig just nu. Aladdin är inte gott. För sött och sliskigt när man vant sig vid mörk choklad. Ändå tar man en äcklig bit till. Strange.

Konstigt är också att man kan fastna i vissa tankemönster. Som egen företagare tänker man att man ska göra allt själv. Men ett flertal gånger har jag hört av de mer erfarna att man ska lägga ut de arbeten som stjäl tid, ex bokföringen. Idag kom jag på att jag faktiskt kan kolla upp vad det kostar att få någon annan att sälja ens tjänster. Den biten är inget som roar mig, snarare slukar energi. Så jag ska titta in på företaget Verbalia, som jag fick ett tips om. Det lite lustiga är att jag faktiskt redan har en kontakt där sedan jag var på affärsminglet. Så det känns inte som en slump. Men inget de senaste månaderna har varit en slump, bara en rad sammanhängande händelser.

På tal om olika händelser, kom jag på att jag inte berättat om denna månads tema. Jag jobbar ju med min personliga utveckling ganska konstruktivt. Varje månad har ett tema och april har ett riktigt häftigt ett, "uppmärksamma och ta emot mirakler". Och jag är så pass galen att jag faktiskt kallt räknar med ett eller några stycken mirakler. Ett av dem bör vara ett ekonomiskt. Till exempel ett bra uppdrag som ger mycket klirr i kassan. Något jag inte förväntat mig riktigt, för det är väl det som kännetecknar ett mirakel. Eller? Jag tror jag ska börja med att skrapa mina trisslotter...håll tummarna. En veckas semester skulle suttit fint! Annars finns där ju alltid min vackra innergård och en vårsol som väcker tonårsruset till liv.

Inga kommentarer: