söndag 6 april 2008

IMPONERAD

Ibland blir jag imponerad över mig själv!
Idag låg jag kvar i sängen till halv ett. Visserligen vaknade jag halv elva, men låg och slumrade, mediterade, dagdrömde och njöt i två timmar. Det tycker jag är något att bli imponerad av.
Brödet var slut så jag fyllde köket med lukten av nybakade scones och serverade frukost till Lina vid mellanmålstid. Inte illa.
Sen fick jag ett ryck. Slängde in en maskin tvätt, tömde torkställningen, dammsög några rum, vattnade blommorna, diskade upp bakdisken, tog med kaffe ner på gården, njöt en stund i solen, plockade fram trädgårdshandskarna och alla trädgårdsredskapen, planterade gamla utblommade lökar, drog ogräs, krattade rabatterna, räfsade gräset, fyllde i sopsäck med visset, sopade gården...
efter en stunds övertygande om att solen verkligen sken fick jag ut Lina som sedan skrapade rent i stenbeläggningen och sopade fint. Det är imponerande.
När solen försvann bakom huset gick vi in och då fick rycket ny fart. Dammsög resten av lägenheten, tvätt ut, hänga, ny tvätt in i maskin, badrumsrengöring, kalkosan fram och kompisen Ajax, wettex och en tandborste som behövde bli utbytt, rengöring av tvättmaskinsfacket, vasken, tandborstskurning i duschen mellan mosaikenplattorna, skinande ren klorluktande toalett, och när detaljögonen väl satt igång fortsatte de ut i köket, rengöring av kaffekokare, inne bakom soptunnan under vasken, fingeravtryck på en dörr, kladdigt på en hylla i kylen, brödsmulor i besticklådan...plötsligtser man allt!
Sen var det dags för middag. Gourmetdukning och snabbmat, köttbullar och makaroner, med lite grönsaker för näringens skull.
Dags att arbeta lite också. Svara på mail, fylla i affärsplanen som snart är klar (läs i morgon), lite återkopplingar på möten, skriv in viktiga datum i agendan, fler gula lappar att komma ihåg, några kunde jag slänga.
Viktigt samtal. Säga godnatt till Niki och Jolle, samtala om deras dag, påminna om packningen för imorgon när de ska till mig, kolla med Luppe hur mötet på fotbollen gick.
Radera lite mail och skriva lite på bloggen.
klockan är 23.01. kom ihåg att jag steg upp klockan 12.30. Inte illa va? Lite imponerade är ni nog. Det är i alla fall jag.
Dags att koppla ner och koppla av. Ska sätta på en film och äta lite godis. Det är jag helt klart värd. Lagom till filmen är slut har nog tvätten i torktumlaren torkat.
Var det inte på söndagar man skulle vila? Jag hoppas att jag fått lite sol på kinderna...

Inga kommentarer: