onsdag 26 september 2007

morsan rules!

Är det fler än jag som är dålig på att höra av sig till sin mamsi? Tog mig tid idag att ringa och berätta hur vi alla mår och hur läget är. (Man kanske skulle tvinga på henne en dator så hon kunde läsa min blogg.) Som vanligt snackade vi länge och naturligtvis kom vi in på litteratur. Det är från henne jag fått mitt läsintresse. Numera tipsar vi varandra och lånar böcker av varandra. Hon är också den som högläst allra mest för mina barn genom åren. Och tjejerna tycker därför också om att läsa. Det är jag jätteglad för. I bokens värld finns tröst, längtan, glädje, kunskap, fantasi...listan har inget slut. Det är en rikedom större än pengar.

Och varje gång vi lagt på luren undrar jag varför jag inte ringer oftare, eftersom det alltid är lika skönt att prata med henne. Morsan rules! Det borde jag kanske säga till henne, för det tar man ju för givet att hon vet. Eller?


Renoveringen fortsätter. Idag fick jag spacklat en del, slipat och duttat färg på alla fläckar i hallen som barnen orsakat med hjälp av väskor, skor och fotbollsspel. Har jag tur fungerar mini-makeovern, annars får jag plocka fram rollern. Vill jag helst slippa. Tid är nämligen en bristvara. Vilket resulterar i - håll i er nu- jag bölade en skvätt idag. Positiva Marie grät. Varför? Jo, därför att jag känner att studierna får ta hela smällen. Vill inte missa en tenta och sen behöva jobba in den. Några tårar senare tragglade jag mig igenom åtminstone ett häfte om postkolonialism och nationalism, på engelska.


Släppte sen allt och åkte med Jolle på simskolan. Skönt att inte kunna göra ett smack på en hel timme. Bara kolla in honom när han rider häst i vattnet, sjunger om Kalle kamel och glider genom rockringen. Rena lisan för både kropp och själ.


Ni undrar säkert varför jag tar mig tid att blogga när tid är en bristvara. Jo, därför att det rensar huvudet från alla tankar. Alla bollar jag jonglerar med just nu belastar självklart skallen och därför blir dessa sammanfattningar av dagen en sorts rensning. Som i sin tur sparar tid genom att jag inte behöver maila eller ringa var och en av er som vill veta hur det går.


Idag fixades också handpenningen på min lägenhet. Flytten kommer med andra ord bara närmre. Förbered er på att ni måste hugga i och bära. Niki spelar ju som bekant piano.

Än så länge har Luppe inte hittat något objekt som riktigt fallit honom i smaken. Men vi fortsätter leta.


Skola tidigt imorgon så nu är det dags att nanna...

Ingen fundra idag, fundera istället över er relation till


Inga kommentarer: