söndag 7 oktober 2007

Nattarbete

Klockan är tjugo i två, på natten. Pausar i hemtentan som inte vill bli klar. Sova får jag göra när jag blir gammal. Men det är lugnt och tyst i huset. Snäckan snusar i andra soffan. Naturligtvis flyttar fröken svanslös med mig till Strandgatan.

Mestadels av dagen har jag agerat chaufför till barnen. Lämna nummer ett till meditation. Sen hem. Ta med nummer två till meditation, på tillbakavägen lämna av nummer tre som skulle hämta sin bil och sen hem. Tanka bilen och tillbaka igen och hämta upp nummer två, för att sen köra vidare och hämta upp nummer ett hos kompisen och därefter inom på macken för några liter mjölk. Inte konstigt att man inte hunnit skriva mer än en och en halv sida.

Kvällen bjöd också på en tvättlektion för de stora tjejerna. "Kläder som ligger fuktiga för länge luktar unket. Ta ner ALL torr tvätt innan de nytvättade hängs upp, annars blir det torra fuktigt igen. Tvätt som hänger i en klump torkar väldigt långsamt. Skaka dem och häng med lite luft emellan. Se till att de inte kasar ihop. Vissa galgar ger fula märken på axlarna."

Köket är snart färdigt. Och bananlådorna har börjat växa på höjden. Den nya tvättstugan struntar vi i att färdigställa. Tar för lång tid att få hit en hantverkare. Konstigt, de brukar väl alltid ha lite att göra, eller? Gamla tvättstugan måste däremot målas. Det har den behövt i tio år. Förlåt, elva år. Vi flyttade nämligen in den 15:e november 1996. Tiden går verkligen fort.

Lite nattpoesi för att rensa hjärnan, så att jag kan fortsätta plugga.

Ögonen blöder
Hjärnan glöder

Spänning i nacke
vilken uppförsbacke

Pulserande tinning
vilken vinning?

Seg i tanken
värk i svanken

Sorg i magen
hela dagen

Gnisslar tänder
av allt som händer

"The secret" hjälper
inte stjälper

Längtan läker
är jag säker

Lusten finns
som jag minns

Rom till våren
läker såren

Inga kommentarer: