söndag 2 mars 2008

Husrenovering=skilsmässa

Jag har funderat över en sak jag sett på nära håll.

Inför en skilsmässa eller separation tycks det vanligt att man renoverar sitt hem. Detta är ingen vetenskaplig studie, utan min iakttagelse. Flertalet par omkring mig har eller är på väg att dela på sig. Förutom att alla ligger i fyrtioårsåldern eller 50+ så har samtliga antingen renoverat under en lång tid eller bytt hus, tiden innan de beslutar sig för att gå skilda vägar. Kan detta vara ett sammanträffande?

Jag pratar inte om ett eller två fall, utan om 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 fall som jag på rak arm kan komma på.

Är det så att vi försöker renovera bort problemen i förhållandet? Övertyga oss själva, att genom att satsa på det gemensamma boendet bygger vi bort den bristande kommunikationen, bortfallet av den fysiska attraktionen, problemen, dispyterna och avståndet som blivit allt större. Isåfall kan vi renovera ihjäl oss...för om vi inte fyller det nybyggda köket med samvaro, det nytapetserade sovrummet med åtrå, hela det uppfräschade hemmet med kärlek och nyfikenhet på varandra, kommer det ändå att leda till en separation. För det är bara utsidan som förändrats och plånboken som blivit tunnare, men insidan, atmosfären är densamma.


Få nu inte panik om ni renoverar hemma, ibland är det bara en renovering. Men om ni har problem i förhållandet och ni renoverar kanske ni försöker bygga bort problemen. Kom då ihåg att fylla rummen med sådant som för er närmre varandra inte längre ifrån.


Vi orkade inte ens fullfölja vårt sista renoveringsprojekt... :-) Men jag målade om hallen...

Inga kommentarer: