måndag 11 september 2017

Gud, sensualitet och pengar.

"I looked at myself in the mirror and knew I couldn´t abandon that woman before me one more time. She looked at me with imploring eyes and whispered. "My desires are God, sensuality, and money. Please don´t judge me and my desires anymore." 

Unfolding the gift from God heter berättelsen jag nyss läste ur. Den som ingår i antologin Sensual Voices. Jag fortsätter att packa upp den gåvan från Gud.

Det har gått ett par år sedan boken utkom i USA och i Sverige. Då och då återvänder jag till orden jag skrev, de som rann ur mitt hjärta ner på de vita arken. Under några dagar har jag burit hennes längtan, kvinnan jag fann i spegeln. Hon som såg på mig med vädjande ögon och viskande berättade om sin längtan efter Gud, sensualitet och pengar.

Långsamt börjar jag förstå djupet av berättelsen som skrevs. Orden låter jag dala ner i mig som snöflingor en mörk vinternatt i december när Betlehemstjärnan lyser starkt.
Jag har inte övergett henne. Den okända som dolde sig bakom glaset på den vackra spegeln med guldram. Jag har sökt henne. Stått kvar, även när det gjort ont i hela min kropp av all hennes längtan.

Jag lyssnar till mina ord från det förgångna: Please don´t judge me and my desires anymore. Det är nyckeln jag behöver för att fortsätta öppna vägen in till henne. Jag kan inte möta upp henne, inte ta henne i mina armar och omsluta henne med all min kärlek, om jag dömer hennes längtan efter Gud, sensualitet och pengar.

Hon berättar vad ickedömandet rymmer. Vad gåvan jag öppnar upp innehåller.
"My heart tells me I am here to experience a graceful living. That is the core of being me. Graceful living is the essence of my lifestyle when all my desires align, and all my feminine aspects, the daughter, mother and woman are one."

A graceful living. Ordet grace rymmer så mycket mer än Guds nåd. Det rymmer elegans och behag. "Det är kärnan i mitt varande" säger mitt hjärta. Det är essensen, det nedkokade koncentratet som denna livstil springer ur. När all min längtan är i linje med Gud och alla mina feminina aspekter är förenade. Dottern, modern och kvinnan.







Det är stora ord som mitt hjärta delar med mig. Ett stort liv att leva. Ett nådefullt liv.
Så vad ryms i denna djupa längtan efter Gud, sensualitet och pengar?

När jag lägger huvudet åt sidan, kliver av hela min gamla historia och lämnar in mitt bagage i ett skåp på tågstationen. Där, utan någon förutfattad mening om vad mitt hjärta vill säga mig. När jag istället klär av mig naken på perrongen och sträcker ut armarna för visa att jag vill ta emot hela hennes sanning. Då vänds mitt ansikte mot himmelen och jag känner istället den skånska myllan pulsera under mina nakna fötter.
Det är Anden som ber i mig. Den helige Andes bön rymmer Gud, sensualitet och pengar. Längtan slår hårt i mitt bröst. Så starkt att det gör ont när hjärtslagen träffar bröstkorgen.

Hjärtat rymmer oss alla. Den feminina triaden. Barnet, kvinnan och modern. Hjärtats längtan efter Gud är barnets längtan efter sin Fader i himmelen. Efter att vara älskad villkorslöst. Efter att vara beskyddad och helgad. Efter att vara trygg under hans vakande hand och få växa i hans kärleksfulla blick.
Hjärtats längtan efter sensualitet är kvinnans längtan efter mannen. En make att älska och älskas av. Älskog, intimitet, naken till kropp och själ. Ömhet, närhet och beröring. Men också efter den ljuvliga skörheten, skirheten, sårbarheten och sensualiteten som jag bara har när jag är naken och sann tillsammans med honom.
Hjärtats längtan efter pengar är moderns ömsorg om mina barn och det egna livet. Efter friheten att kunna välja det som är bra för oss alla. Tryggheten i ett hem, mat på bordet och kläder på kroppen.

Hjärtat vet hur det känns när allt har lagts sig på sin plats och längtan äntligen är mött upp av Gud, en make och av livet själv.

"I can hear the birds singing outside the slightly open bedroom window. It is a place of total surrender to God and to life. There is no more to let go of. This is the core of my interdependency, knowing that I am not enough for myself. I cannot be everything on my own. Here I am free to co-create and be held my the love of a man. I trust him to be the bud holding us and connecting us to the divine stem so that I can blossom and be the fragile petals on our rose. A love grounded in faith and truth."

Jag fortsätter att lyssna till den visdom som kom ur mitt hjärta när jag skrev texten för mer än två år sedan.
"I am opening up that divine gift now, very carefully allowing His love and grace to unfold into a graceful life. 

Det är vad jag gör. Jag fortsätter att öppna gåvan, Guds nåd och kärlek, så att den gåvan kan utvecklas till ett behagligt liv fyllt av nåd för mig, mina barn och den man som en dag väljer att leva sitt liv tillsammans med mig.

"I am not here to be everything. I am here to be me."

Amen.

Inga kommentarer: