onsdag 23 juli 2008

Tidig morgon

Imorse vaknade jag av fåglarnas kraxande. Klockan visade halv sju. Rummet badade i varm sommarmorgonsol. Det blev ett snabbt besök på toa, mat till Snäckan och så tillbaka ner under det fluffiga täcket. Men de vingförsedda små djuren vägrade ge sig. Så efter en stunds rullande beslöt jag mig för att stiga upp.
Fortfarande blöt i håret vandrade jag ner mellan gränderna i Limhamn. I shorts, t-shirt och med flip-flops på fossingarna. Då infann sig den där speciella semesterkänslan. Så som det känns på semesterorten när man tidigt på morgon, innan stressen vaknat, vandrar ner i byn för att handla bullar. Precis då tänkte jag..."det blir inte bättre än så här". Jag bar med mig känslan av att vara en ledig nyfiken turist hela vägen till Willys och tillbaka hem. Och med mig på denna ljuva och stilla morgon fick jag nya bilder av Limhamn. Söta lilla Fågelvägen med sin trånga gränd. Odengatans stora vita byggnad som rymmer vad...? Mittemot Järavallens förskola.

Gjorde världens "rajd" efter frukosten. Vardagsrummet såg ut som en överbelamrad arbetsplats. Och den skapade dåliga vibbar och slukade alla lust. Nu är det ordning och reda igen. Gött! Och dessutom följde jag Ingers förslag så tillsammans släpade vi upp det gamla skrivbordet och satte det i vardagsrummet. I bara farten började hon sprätta tyger som ska vara till två gamla stolsdynor. Skönt med skicklig assistans.

Dagen bjöd på en trevlig affärslunch runt middagstid.
Till mitt lite gröntonade hår köpte jag ny hårfärg till efter ett besök hos FrisörAnnika. Hon tipsade om att det behövs guld i det. En rejäl klippning är också önskvärt. Lyckades inte gå förbi Lindexs rea utan att komma hem med ett par nya shorts och en svart/vit kofta. Köp två betala för en...

Lagade middag för första gången på evigheter. Spagetti och köttfärssås. Wow! Dukade fint till syrran och systersonen innan jag promenerade iväg med en nyfunnen vän, men de trodde jag dukat till någon annan. Hi hi...
Promenaden ledde ner till stenarna i småbåtshamnen och en del viktiga saker reddes ut. Ärlighet och tydlighet är viktigt när man vill så frön till en ny vänskap. Besöket bjöd också på en ulliggullig fäll som jag bara älskar. Supersnyggt hasselnötsbrun är den, vilket är perfekt i mitt vardagsrum.

Kanske har jag funnit platsen jag sökt så länge som kan skänka mig frid och tid att skriva. Väntar på ett inbjudningskort bara...

Inga kommentarer: