lördag 28 juli 2012

Förälskelse en samhällsrisk!

Jag är uppvuxen med sanningen att förälskelsen är blind och dåraktig. Det är vad jag pumpats med utav av samhället. Jag inser nu att jag matats med en lögn. En förgörande dödlig lögn.

Den är dödlig, för den innebär att vi matas med att förälskelsen är något farligt och fel. Och det är den, för samhället. För när vi är förälskade slutar vi se på teve, lyssna till nyheter och vi arbetar inte ihjäl oss. Vår radar är inställd på kärlek, inte på rädsla. Och då blir vi farliga för samhället som manipulerar oss genom att pumpa oss fulla med våld och rädsla. I förälskelsen bli vi immuna mot rädslan. Den mest våldsamma person kan bli mjuk som en nallebjörn. Så kraftfull är kärleken. Den kan omvända den mest härdade. Har vi mött den förändrar den oss för alltid. Och vi går igenom livet efter en ständig längtan efter att åter igen känna kärleken inom oss.

Jag inser idag att förälskelse är ett tillstånd vi tillåter inte något som kommer av sig själv. Receptet innehåller många delar mod. Enorm villighet att älska och bli älskad. En del sårbarhet som kommer med modet att älska den andre utan några garantier. Jag vet för jag är åter förälskad. En bra grundstart är en övertygelse att kärleken besegrar allt. Sen hjälper det att man är uthållig. Galenskap behövs när det ser riktigt mörkt ut. Men modet att stå kvar i kärleken med ett öppet sårbart hjärta när den andre sakta men säkert stänger ner och går allt djupare in i rädsla är helt avgörande.



Förälskelsen är inte blind, den är klarsynt, fri från dömande och helt närvarande i nuet. Den är inte dåraktig, den tror på det goda, på kärleken, på människans godhet.

Jag är aldrig så snäll, så benägen att kompromissa, hitta lösningar, villig att bekräfta, se och ge, som när jag är förälskad. Jag söker inte felen hos den andre eller situationen, jag letar rätt. Jag fastnar inte i petitesser. Jag tar mig tid att skriva ett gulligt sms, skicka ett kärleksmejl, berätta hur mycket jag längtar efter att åter ses. Jag prioriterar inte tvätten, teveprogrammet som jag ändå kan se på Play senare. Jag har inte huvudvärk när det är läge för sex. Jag gör mig fin för den andre. Luktar gott. Ler mer. Skrattar högre. Pussas mycket. Kramas och tafsar i ett. Jag bubblar i magen är varm i hjärtat och är mer överseende med småsaker.

Ja, jag är absolut helt livsfarlig. För jag kan i detta tillstånd inte manipuleras att tro att jag behöver alla prylar i reklamerna för att vara lycklig. Jag är ett hot mot makten, för jag är så uppfylld utav kärlek att jag inte köper ett enda ord av deras skrämselpropaganda. Och jag är inte det minsta intresserad av att konsumera våld i någon form, jag till och med äter mindre, så inte ens mina pengar får samhället. Jag är med andra ord ett gigantiskt hot. Dessutom är det så illa att den där förälskelsen väldigt ofta smittar över sig på andra. De vill också ha mer kärlek, mer kramar, mer glädje. Samhället riskerar en epidemi. Vännerna som smittats börjar gå hem och ställa krav på mer pussar, kramar, bekräftelse och sex. Fjärrkontrollerna göms undan. SE MIG! Och plötsligt dalar tittarsiffrorna. Reklamintäkterna minskar. Tidningarna står kvar i sitt ställ i affären. För kärleken bär sina egna nyheter. Den rymmer många spännande kanaler. Och den säljer sig själv, utan mördande reklam.

Se upp..... vi sprider dessutom detta kärleksvirus genom att berätta hur vi tog oss över den gigantiska muren byggd på rädsla som höll på att krossa oss båda, Anders Vigre och mig. Tona in på förälskelsefrekvensen i The Soul Mate Story på Radio Själaglad
http://www.blogtalkradio.com/sjalaglad/2012/07/28/the-soul-mate-story--reunion-and-peace

Efterlysta???
Har vi vad alla vill ha och skulle betala dyrt för att få?
Är det vad Wanted och Reward betyder?






Inga kommentarer: