lördag 21 juli 2012

Misogyny - why do they hate us?

05.20. Jag vaknar arg. Lika pissed off som när jag la mig. Det är en irritation lika stor som den som är riktad åt min sönderkliade stortå. Myggjävlar. Jävla män. Och honjävlar. Precis så känns det. Det är inte lönt att somna om. Det här något jag måste få ur mig. Detta är något jag måste skriva om. Jag känner lejoninnan i mig. Hon vill ryta den här gången. Bloggen blir lång idag. Läs om du vågar.

Det som trycker igång mig är ett inlägg på Facebook. Min vän Christina Nilsson skriver ett argt inlägg om ämnet i en artikel hon läst med rubriken "Manliga drömmar om småflickor" av Mikke Schirén.

"Ibland så vet jag att jag borde ha sagt något, sagt emot en dumhet istället för att vara tyst, men ibland så lyckas jag inte med det, jag blir helt förstummad, chockad av mänsklig dumhet. Oftast manlig dumhet. Just i det här fallet så skämdes jag mycket efteråt att jag inte sagt något, sagt något emot.

Det var fest för sonens klass, han går i trean och ska börja i fyran, det närmade sig slutet på festen, och några av de föräldrar som hade hjälpt till stod och pratade. Det var en trevlig försommarkväll. Terminen närmade sig sitt slut. Där stod vi, fyra män och pratade om ditt och datt. Då säger en av männen, 'ja på äldsta dottern har det börjat puta ut och det har börjat komma hår lite överallt'. Hans äldsta dotter går i fyran. Jag blir generad, vet inte riktigt vad jag ska säga. Samtalsämnet känns malplacerat. De andra männen skrockar lite förnöjt. Skrockar? Ja, skrockar." Läs hela artikeln här: http://www.sn.se/partibloggar/gnestav

Och jag blir så in i helvetes förbannad. Går igång rejält på själva ämnet. Kommenterar inlägget och somnar med ilskan kvar i kroppen. När jag vaknar är ilskan kvar. Och hjärnan går igång och kopplar ihop alla de senaste dagarnas tankar och samtal om kvinnors värdighet. Mötet jag hade igår med en barnmorska handlade om kvinnors sexualitet. Heal My Voice Sweden handlar om att läka de trauman som kvinnor bär med sig. Flera olika videor jag sett de senaste dagarna har berört andra sidan av detta. Hur det borde vara. Vad som är autentiskt.


Är det okej att jag är arg? Riktigt förbannad. Och ja det är så illa att jag som kvinna behöver ett ok utifrån på att det är ok att vara ilsken och få ryta som en lejoninna. För kvinnor ska helst inte ryta. Vi är till för att slicka andras sår. Eller?
Och jag finner som så många gånger förr kraft i denna bön!

Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
mod att förändra det jag kan,
och förstånd att inse skillnaden.

Låt dock aldrig min sinnesro bli så total
att den släcker min indignation
över det som är fel, vrångt och orätt.
Att tårarna slutar rinna nerför mina kinder
och vreden slocknar i mitt bröst


Låt mig aldrig misströsta

om möjligheten att nå en förändring
bara för att det som är fel är lag och normalt,
att det som är vrångt och orätt har historia.

Och låt mig aldrig tvivla på förståndet

bara för att jag är i minoritet.
Varje ny tanke startar alltid
hos en ensam.



Hillary Clinton about why men wants to control women.



Och jag är så förbannad över att detta tillåts fortgå. Sändningen på morgonen blir såklart också på detta tema. Jag kan inte släcka elden i bröstet. Det är inte ens meningen att jag ska göra det. Så jag svär i sändningen,åtar mig att ryta och i värsta utdela en pungspark. Varsågod att lyssna. Femton minuter lång. http://attendthisevent.com/?eventid=31482201


Och jag tänker på dem som fattat att kvinnor inte bara är värdiga och värdefulla, utan mycket mer än så. Så jag lyssnar till de visa männen, istället för vissa (alltför många) urbota grottlika outvecklade individer som visar upp sig på detta sätt:
1. de tycker verkligen och uttalar högt att småflickor är sexiga
2. de samtycker genom att skrocka, flina, grina
3. de tycker verkligen inte det, men samtycker i tystnad
4. de tycker verkligen inte det, men går bara ifrån utan att protestera
5. de snackar skit om sin fru och trånar efter grannfrun
6. de tafsar, blänger, kommer med äckliga förslag
7. .... jag orkar inte prata mer om gubbslemmet och alla de som går från tanke till handling

Så jag vänder huvudet mot de visa igen. De som skänker mig hopp. Så att jag fångar min vrede och ser till att göra något konstruktivt av den och bidrar till den förändring som redan sker.





“When a destitute mother starts earning an income, her dreams of success invariably center around her children. A woman's second priority is the household. She wants to buy utensils, build a stronger roof, or find a bed for herself and her family. A man has an entirely different set of priorities. When a destitute father earns extra income, he focuses more attention on himself. Thus money entering a household through a woman brings more benefits to the family as a whole.” 
Muhammad Yunus, Banker to the Poor: Micro-Lending and the Battle Against World Poverty

Muhammed Yunus
De fattigas bankir
 NOBELS FREDSPRIS 2006
 Ekonomiprofessorn Muhammad Yunus från Bangladesh får tillsammans med Grameen Bank Nobels fredspris för arbetet med att skapa ett mikrokreditsystem för att bekämpa fatttigdom. Caritas Sverige arbetar sedan flera år med mikrokreditprojekt i Indien, Bosnien-Hercegovina och i Palestina. Utsatta grupper, framförallt kvinnor, beviljas lån som ger dem helt nya möjligheter att förverkliga sina idéer. Genom ett småskaligt företagande har många kvinnor kunnat bryta mark för ekonomisk, social och - i sin förlängning - politisk utveckling.
Muhammad Yunus har hedrats med en rad internationella pris och utmärkelser för sitt arbete, bland andra Moder Teresas pris och tidskriftens Economist pris för Social och ekonomisk innovation.

"Soon we saw that money going to women brought much more benefit to the family than money going to the men. So we changed our policy and gave a high priority to women. As a result, now 96% of our four million borrowers in Grameen Bank are women."
Muhammad Yunus

Och jag vet att det goda friska autentiska kommer att skölja bort slemmet ner i kloakerna där det hör hemma. För kärleken är större. Och jag känner att jag ser alltfler kvinnor som slutat hålla andra kvinnor nere. Heliga kvinnor som avlidna Moder Teresa.


Hillary Clinton som i inlägget överst. 
Ännu yngre som gör sin röst hörd: http://www.youtube.com/watch?v=IqrBzuOwGqQ


Kvinnor tar upp strid över hela världen! Misogyny - why do they hate us?
We have no freedom because they hate us.



Misogyn is the hatred or dislike of women or girls. According to feminist theory, misogyny can be manifested in numerous ways, including sexual discrimination, denigration of women, violence against women, and sexual objectification of women.[1][2] Misogyny has been characterised as a prominent feature of various religions. In addition, many influential Western philosophers have been described as misogynistic. - wikipedia

Inga kommentarer: