onsdag 4 juli 2012

Titta inte i himlen efter Gud

Om du vänder huvudet uppåt i ditt sökande efter Gud eller stirrar dig blind ner i marken efter Gudinnan eller modern, skulle jag vilja att du sänkte respektive lyfte blicken.

Jag tänkte berättar för dig en hemlis. Jag vet var Gud och Gudinnan finns. Jag ska visa dig några exempel från denna min onsdag.

Gud visar sig genom människor. Vanliga människor alldeles nära inpå dig. Kärleksfulla, vänliga och omtänksamma människor.

Jag mötte Gud tidigt, redan i morse när en gammal vän började chatta med mig. Därefter skrev han följande på min tidslinje på Facebook.
"Marie Ek Lipanovska bör göra entré i Stockholm snarast. Jag arbetar på det!" 
Hans ord och hans engagemang känns som en skänk från ovan. Och det just vad det är. Nils är en fantastisk människa med stort och passionerat hjärta. Han vill väl och gör gott. Han är skånsk konstnär som mötte kärleken och flyttade till Stockholm. Jag träffade honom för många år sedan när jag arbetade som journalist och gjorde en artikel om hans konstförening Krut. Jag gillade honom direkt. Han är så levande.
Kolla in hans eldiga målningar. Helt underbara. Vem vill inte ha dem? Och Nils som alltid ler. Hur lyckades de fånga honom utan leende? Bilden är från Stockholms Konstsalong våren 2012. Nils Mohlin är en sann entreprenör och konstnärssjäl. Kolla gärna in hans hemsida: http://nilsmohlin.se/wordpress/
Och jag skulle med stor glädje komma till huvudstaden och sprida allt det jag kan.
Inte nog med att han förgyllde min dag. Härliga grupper på Facebook bjöd han in mig till. Tack Gud. Tack Nils. Världen är en god plats att leva på.


Inte långt senare mötte jag Gudinnan. Hon kom som Tove. Det är en härlig väninna jag har. Jag visade henne en sak jag funderade över och omedelbart erbjöd hon sig att hjälpa mig. Jag behövde inte ens fråga. Tove Möller Andersson är en vacker kärleksfull kvinna med stort hjärta och ett grymt intellekt. Och hon är en sann vän. En mycket värdefull sådan. Snabbt som attan hade vi bokat fika på Kallis, med lite bad i havet, tid för hennes goda råd och därefter salsa på Ribban. Hur är det möjligt? Hon är som ett kinderägg med fyra överraskningar i en. Hon var ännu en gudomlig gåva. Tänk att jag har en sådan fin och snygg vän.


Det fortgick kanske ett par timmar när Gud sände nästa ängel. Denna gång i form av Anders Vigre. Han är min själsfrände och kommer så att förbli för all tid och evighet, trots att vi inte längre har en kärleksrelation. Anders visade härlig omtanke och sann vänlighet, och dessutom kom vi fram till att ett möte kring ett spännande gemensamt projekt ska prioriteras in i helgen. Jag gillar denna bild på honom. Den visar hans busiga glada sida och hans vänlighet lyser igenom.


Men se dagen var inte slut. Klockan var bara lunch. Jag hittar några härliga värmande ord på min tidslinje igen. Denna gång från min granne Maria Bäcke.
"Had a very enjoyable dinner with our wonderful neighbours, Marie Ek Lipanovska and her children, yesterday evening. Interesting conversation. Thank you! :)" 
Det är lätt att ta vänliga grannar för givet. Men det gör inte jag. Gudinnan hade full koll på läget när hon sände denna fina familj att bo granne med mig. Ännu en gudomlig gåva. Och vilken god mat de bjöd på. Mums! Så här söt är min granne. Och smart som bara den är hon med.



Efter lunch njöt av mina fina barn, Jolle och Niki. De är verkligen som möten med Gud och Gudinnan.
Jolle och jag tog milen. Jag på rullor och han på cykel. Och på den turen mötte jag återigen Gud i en skepnad.Den allomfattande som gav mig en oväntad välsignelse när vi stannade till vid Gessie kyrka som stod öppen. Titta noga så ser du mig i speglingen. Fint va? Jag är också en spegling av det gudomliga. Och vilken fin välsignelse jag fick. Så här står det.

Faderns omsorg,
Sonens kärlek,
den helige Andes tillgivenhet,
omsluter dig under dagens timmar,
när aftonen kommer
och morgonen gryr.


Dagen avslutades med en härlig stund på Ribban. Musik att lyssna till. Linjedansande människor att se på. Och fotboll med barnen. Det finns väl knappast någon tvekan om att Gud och Gudinna finns. Titta på bilderna ovan och nedan så ser du dem. De finns överallt. Så sänk blicken eller höj den, till ögonnivå.


Inga kommentarer: