torsdag 22 mars 2012

Frihetsgudinnan


Fokus Frihetsgudinnan, det är vad jag ska ha de kommande veckorna. Vi kan aldrig göra mer än en sak i taget, tänka en tanke i taget. Fokus leder alltid till framgång. Det leder oss framåt, mot det mål vi fokuserar på.
Jag ska besöka Frihetsgudinnan. Jag känner inte henne. Nu ska jag skapa mig en relation till henne. Ta reda på vem hon är, hur hon ser ut och allt jag kan finna om henne. Vad ska det vara bra för? Jo det ska jag säga dig. Det är en väldigt viktig relation som hon symboliserar. Allting handlar om relationer. Och min torsdagsgrupp (meditation) ska de kommande två veckorna fokusera och nära en relation. De har själv bestämt vilken de känner är viktigast just nu. Efter två veckor utvärderar vi resultatet.
Detta springer ur min storsatsning på kärleken. En hel vecka la jag hela mitt fokus på min kärleksrelation till Anders. Jag tänkte, kände och agerade kärlek på alla tänkbara sätt. Resultatet: vi gör en ny satsning. Jag vilar nu i det beslutet. Naturligtvis behöver relationen fortsatt näring, men den behöver inte en koncentrerad dos 24-7. Immersion är ett engelskt ord som jag gillar. Det är vad vi nu gör, "immerse oneself in". Vi engagerar oss djupgående inom ett område och ger det vårt fulla engagemang. Det är som en boost, en injektion.

Du har relationer till allt: människor, inklusive dig själv, sex, pengar, hälsa, kropp, själ, karriär, kärlek, tro och allt annat. Att jobba med symboler hjälper en att tydligare se vad som behövs införas i relationen.
Jag älskar relationer. Jag har bra relation till mycket, men det finns en relation som jag inte är tillfreds med. Min relation till pengar. Jag har jobbat mycket med den, förändrat mycket av min syn på pengar, men jag vill stärka den relationen. Jag vill ha en passionerad relation till pengar. Jag vill att den rymmer mer passion, attraktion, glädje, lust, lek, lätthet och mer kärlek. Jag vill vara förälskad i pengar. Se pengar för vad det är och inte vilja förändra formen, utan acceptera den och gilla den på ett naturligt sätt.
Och den relationen fick symbolen Frihetsgudinnan. Vilket jag inser nu är en alldeles perfekt symbol som säger så mycket utan att jag ens djupdykt.



1. Hon står för frihet och oberoende/självständighet samt demokrati
- alltså ekonomisk frihet och oberoende på ett demokratiskt sätt
2. Det är en kvinna
- kvinnan i mig är alltså den som bär upp och rymmer rikedomen
3. Hon är en staty, den står still, ute på ön Liberty Island
- det handlar alltså om att vara, inte göra. Jag ska stå still och vara symbolen för frihet och oberoende. Andra kommer till mig utav den anledningen. Jag springer inte efter dem. De kommer av egen fri vilja.
4. Formellt heter hon Liberty Enlightening the World (Friheten upplyser världen)
- det handlar med andra ord om upplysning, min uppgift är upplysning.
5. Statyn föreställer en kvinna, och anspelar på gudinnan Libertas i romersk mytologi.
- Libertas (latin för frihet) är i romersk mytologi frihetens gudinna. Friheten synes ursprungligen ha blivit uppfattad mera som sinnets frihet. Det innebär att det handlar om något större än mig, något guddineligt och det är kopplat till sinnet.
6. Hon var en gåva från Frankrike, som USA först inte ville ha. Motvilligt tog de emot henne. USA betalade och byggde därefter sockeln (efter en insamling) så att hon fick sin upphöjda plats. Idag besöks hon av miljontals turister.
- min fria tolkning är att jag ska få hjälp av någon/några andra att bereda platsen, sen är det min uppgift att stå där och vara den jag är; en kvinna med fokus på upplysning, frihet, självständighet och demokrati.

Imorgon synar jag kanske facklan, kronan, boken och kedjorna.

Så nu ska min relation till pengar förvandlas till en passionerad kärleksrelation. Den ska nu näras genom att jag lär känna Frihetsgudinnan. Spännande. Hon har redan berättat att om jag vill ha en kärleksrelation till pengar och jag vill kunna bära denna ekonomiska friheten, då ska jag veta att den bor i min kvinnlighet. Den bygger på att vara kvinna, inte göra kvinnligt. Den handlar om att vara en symbol för upplysning, frihet, självständighet och demokrati. Något större än mig, nämligen gudinnan, är närvarande. Jag ska stå still och upplysa. Andra ska komma till mig för att få upplysning.

Hur ska jag då utveckla denna relation. Genom att lyfta fram henne i ljuset här på bloggen har jag redan börjat. Likaså att jag sökt bilder och upplysning om henne, visar att jag vill bygga en relation, att jag är nyfiken på henne och vill veta vem hon är. Jag vill ha en personlig relation till henne, inte en som bygger på andras upplevelse och berättelser om henne. Min egen relation. Jag ska alltså utveckla en egen relation till pengar, inte lyssna på andra. Utan skapa mig en alldeles egen personlig relation.
Wow! Nyfikenheten pirrar i mig redan. Och jag ger denna relation näring genom att rita Frihetsgudinnan, besöka henne när jag mediterar, skriva om henne. Berätta för andra om vad jag upptäcker på färden. Jag ska skriva ut en fin bild och sätta upp i mitt hem. Så att jag ser henne hela tiden. Jag vill se henne. Vi vill alla bli sedda. Och hon var tydlig i min meditation att hon inte ville bli förändrad. Jag frågade nämligen henne omedelbart om hon ville sätta sig ner. Nej, svarade hon artigt. Då undrade jag om jag skulle koppla henne till jorden och ge henne liv, göra henne levande. Nej, svarade hon lite irriterat. Jag vill bli älskad för den form jag är. Jag är en staty. Var snäll och sluta försöka förändra mig. Däremot får du gärna tvätta av mig med jämna mellanrum och hålla mig ren. Och jag sa, absolut kan jag göra det. Vill du jag ska färglägga dig, frågade jag då. Hon behövde inte svara, jag insåg hur dum min fråga var. Jag ska lära mig älska pengar i den form den är; sedlar, mynt mm. Inte försöka försköna, förändra eller ge dem liv. De har en form. Det är den jag ska lära mig att älska villkorslöst. För jag vill också bli älskad för den jag är.

Och jag ska nära min kvinnlighet inifrån och ut. Älska kvinnan i mig. Lära känna kvinnan. Mannen är jag redan bästis med. Kvinnan ska jag nu lära känna. Vem är hon, denna bärare av sådan storhet?
Om jag är ämnad att vara en staty som står still, då får jag väl helt enkelt acceptera det och sedan älska det. Sämre öde finns det. Hon är dessutom faktiskt både vacker och ståtlig. Och vad härligt att få sprida upplysning. Rena vinstlotten!

Mysdress och foppatofflar verkar inte i vara Frihetsgudinnans smak. 

Jag tror att jag behöver kliva in i denna mer kvinnliga form.
Inifrån och ut. Garderobsbyte????

Inga kommentarer: