måndag 26 mars 2012

NYHET! Boktipset

Jag älskar böcker. Jag läser mycket. Och det finns massor av suveräna böcker som inte är skrivna av kända författare. De vill jag ge en chans att synas här på bloggen.

Först ut är en mycket viktig bok. En sådan jag önskar inte hade behövts. Den är viktigare än vad de flesta vill inse. Den handlar om missbruk och vägen ut ur det. 
Missbruket i Sverige kostar samhället ca 150 miljarder kronor varje år. Ja du läste rätt. Varje år!
När jag frågar min 20-åriga dotter hur alkohol- och drogvanor ser ut i hennes generation, är det en i mina ögon fruktansvärd bild hon målar upp. Problemet är mycket värre än vad vi föräldrar och vuxna tror. MYCKET värre! Användningen av droger är utbrett. Attityden till alkohol och droger är en sådan vi inte önskar att våra tonåringar har.



Jag är uppvuxen i ett alkoholisthem. Tack och lov hade min mamma den goda smaken att skilja sig från min alkoholiserade pappa när jag var sex år. Jag är yngst i syskonskaran och har troligtvis kommit lindrigast undan. Men jag har burit med mig många sjuka beteenden fram till nu. Alkohol- och drogmissbruk är ett familjeproblem. Det slår hårt mot alla inblandade. Skadorna rinner ner genom generationerna som en löpeld. Men det går att stoppa. Det går att vända uppåt, men enbart om man öppnar ögonen. Som närstående behöver du agera. Vet du inte vad du ska göra, kontakta Anders Vigre. Han är proffs, med egen erfarenhet av alkoholmissbruk. Han är bland de bästa terapeuter jag mött. Själv är han inne på sitt 14 nyktra år. Han har räddat livet på många. Och läkt otaliga familjer. Jag har äran att samarbeta med honom ibland på detta område. Vi kompletterar varandra som man och kvinna, beroende-personlighet och medberoende-personlighet.

Kontakta Anders på andersvigre@hotmail.com
Anders driver det egna företaget New Serenity, som betyder Ny Sinnesro. 
Han jobbar som terapeut, men är även en duktig föreläsare. Kanske behöver just ditt företag lyfta alkoholfrågan. Missbruk finns på alla arbetsplatser. Vare sig det är alkohol, droger, spel, socker eller porr. Problemet är detsamma.
Anders har många års erfarenhet av familjebehandling. Han har varit på de stora behandlingshemmen, Nämndemansgården och Provita, samt varit med och startat upp ett behandlingshem i Malmö. Han har också många års erfarenhet som avdelningschef inom Kriminalvården, han har jobbar med ungdomar på glid och finns idag på Hassela. Anders är extremt kunnig inom AA och 12-stegspogrammet.


Alldeles nyligen kom Anders viktiga bok ut. Den heter Hopp - en handbok för nynyktra.
Författaren Mia Törnblom har läst den och sagt så här:

“I början av min nykterhet kände jag mig ofta
rädd, vilsen och förvirrad. Med denna bok hade
jag sluppit det.

Jag rekommenderar varmt denna bok!”

Jag ger ordet till Anders ...


Hopp en handbok för nynykta

Tanken på att skriva en handbok om hur man ska klara den första kritiska perioden som nynykter kom till mig ganska tidigt i mitt eget tillfrisknande. Det saknades nämligen en sådan bok. Det tog dock nästan 5 år innan mina idéer och erfarenheter skrevs ner och ungefär lika lång tid tills det att jag var beredd att ge ut boken. Att skriva manuset gick väldigt snabbt, ca två månader, i ett enormt gudomligt flöde.



Boken beskriver en del andras men framförallt mina egna självupplevda erfarenheter kring hur man kan tillfriskna från ett kemiskt beroende.
Har man tagit eller står inför ett beslut om att det liv man lever inte är hållbart längre, att man måste förändra det, då ska man absolut läsa min bok. Boken vägleder dig samtidigt som den ger dig hopp om att fortsätta på den nya vägen du slagit in på. Den är även ett utmärkt instrument för den som vill förstå mer kring beroendepersonligheter och riktar sig därför lika mycket till anhöriga till alkoholister och narkomaner.

Boken innehåller också mycket levnadsvisdom som alla människor kan ha nytta av vare sig man är beroende eller ej. 12-Stegsprogrammets principer riktar sig nämligen till alla som vill förändra sitt sätt att tänka, vara och agera.

Varmt välkomna in i gemenskapen,
Anders

Här kan du beställa ditt exemplar av boken Hopp. Lägg den på din arbetsplats. Ge bort den till någon du tror behöver den. Läs den själv och lär dig mer om missbruk. Jag lovar. Det finns någon i din närhet med ett problem. Parkbänken är bara inflyttad i vardagsrummet och flaskan är något dyrare.
Hjälp oss hjälpa familjer att bli nyktra. Barn hör inte hemma i dessa dysfunktionella miljöer.

Beställ på hemsidan:
http://www.newserenity.se/
Boken finns även på Bokia, Adlibris och Vulkan.

Inga kommentarer: