tisdag 27 mars 2012

Hennes fängslade situation frigör mig

I morse låg det ett brev i min inkorg. Det gav mig rätt perspektiv på mitt liv. Det var från min brevvän i USA.
Jag är med i ett projekt som heter Inward Journey Letter Circle. Bakom projektet står bland annat min underbara vän Andrea Hylen på organisationen Heal My Voice. Du kan läsa lite här:
http://www.healmyvoice.org/Women-in-Prison.html


Min brevvän är en intern. En kvinna som sitter fängslad i USA. Vi har precis börjat skriva till varandra. Men bara genom att tänka på henne känner jag tacksamhet för det liv jag har. Jag är fri.
Hon är lite yngre än jag. Vi har båda flera barn. Båda älskar gospel och att läsa böcker. Vi tittar sällan på teve, men lyssnar gärna på musik. Vi tror båda på Gud. Båda är uppväxta med en missbrukande förälder. Och vi tror på att vara ärliga mot oss själva och ta ansvar för vårt agerande. Vi älskar våra barn. Vi vill dem väl. Vi tycker om våra familjer. Vi är båda kvinnor med stora drömmar. Vi är mer lika än olika. Och vi är båda tacksamma för denna möjlighet.

Men hon kan inte ta sina barn till skolan, inte handla mat till familjen, städa sitt hem, gå till jobbet, läsa godnattsaga, gå till biblioteket, hyra en film eller gå på en konsert. Hon sover inte i sin egen säng, väljer inte kläder varje morgon i sin garderob, hämtar inte posten eller läser mailen och inte hänger hon på Facebook.
Hon längtar efter barnen och efter att träffa en själsfrände. Hon blir lycklig när hon får brev. Är tacksam för att hon får hjälp och att Gud vakar över henne. Hon drömmer om en ljus framtid. Och jag ber för henne att hon får det.
Vi hänger alla ihop. Vi är ett. Hon är en del av mig och jag önskar henne samma frihet som jag har här där jag är. Ro i själen och sin familj omkring sig. Hon gör mig till en bättre och mer tacksam människa. Hennes fängslade situation frigör mig från rädslor och tvivel. Hennes härliga brev med de kärleksfulla avslutande orden på bilden ovan gav mig raketbränsle idag. Massor frigjordes. Det kommer att ske stora grejor framöver här hos mig. Friheten jag har i mitt liv är det dags att använda på ett lönsamt och kärleksfullt sätt. Inget mer spill!

Tack för min nya fina kvinnliga vän!

Inga kommentarer: