torsdag 28 juni 2012

Goddess Rising - jag måste dansa

Det är hetta...

Ren och skär hetta, vild feminin kraft som landat i min kropp. Jag tappade bort den som tonåring i en turbulent tid i familjen. Det var då jag upplevde det som allra jobbigast med min alkoholiserade pappa. Jag läker den tiden nu. På djupet. Och då frigörs denna inre kvinnliga kraft som är så stark, så passionerad så rå vild och naturlig. Den är primitiv och väldigt fysisk. Medan ni läser kan ni lyssna på en av mina fvoritlåtar, Aicha med Cheb Khaled. Jag har aldrig vetat vad han sjöng om. Men nu förstår jag. Engelsk översättning längst ner i inlägget.



Det är mycket jag frigjort de senaste fyra åren av intensivt inre själsligt arbete. Men de senaste två åren har varit som en intensiv reningsperiod. Och sedan i höstas har jag släppt så mycket gammal skuld och skam att jag nu känner mig renare än någonsin i mitt liv. I den fria känslan, utan skam och skuld som tynger och säger fy! har jag funnit tillbaka till drömmen om att skriva sensuella noveller och den vilda passionerade kvinnan i mig har klivit ur sitt fängelse. Och det kanske låter som en liten sak men det är en stor, väldigt stor sak att våga lyfta fram detta. Och att våga klä mig i det.
Bilderna nedan är från igår när jag gick på Gudinnemeditation hos Charlotte Rudenstam. Jag hade klätt mig i beige först, när bara kände Nej! nu räcker det. Jag är inte beige. Släpp ut tattarbruden, fransyskan, balkanbruden, zigenaren, blodet och hettan. Min garderob har aldrig köpt kläder och smycken till henne. Men min 20-åriga dotter brukar jag säga till att hon klär sig ofta så som jag alltid velat, men inte vågat, för att jag skämts. Hon klär sig kvinnligt. Hon speglar min längtan. Det har hon alltid gjort.
Så jag klev in i hennes garderob och sögs mot det gröna sidenlinnet. Jag har aldrig burit grönt. För synligt. Och jag ville ha långa dinglande örhängen till det. På hennes lampa hängde dem och lockade. Jag har aldrig burit så stora örhängen någonsin. Det var lite kämpigt att pressa igenom dem. Ett tag sedan jag bar örhängen. Korset och ängeln runt halsen passade inte till den outfiten. Dottern hade ett stort halsband som fungerade så mycket bättre. Jag tog på skorna med de högsta klackarna jag har. Ögonskugga, inte bara mascara. Och jag kände mig så levande. Lev Ande! Jag vill visa henne för er. För det krävs mod, trots att det kanske inte verkar så.

Före Gudinnekvällen


Jag skrålade med hög musik i bilen hela vägen till Gudinnekvällen. Kände en enorm längtan efter dans. Min bön besvarades. Vi dansande mycket hos Charlotte. Vilt och fritt. Vi sjöng. Vi var gudinnor som kvinnor bara kan vara tillsammans med andra kvinnor, utan männen. Det krävs riktiga män för att bevittna kvinnokraft i rörelse. Med riktiga män menar jag de som förstår att älska alla kvinnor på djupet, för vår skönhet, vår kärlek till allt, vår kraft, vår famn, vår glädje att leva, vår förmåga att läka och föda fram liv. De män som upptäckt det, förstår precis vad jag menar. Han finner inte mina ord nedvärderande av honom. Han vet att jag dyrkar honom lika mycket som han dyrkar mig. Det är en riktig man.

Jag mötte något stort hos Charlotte igår. Jag blev påmind om något viktigt. Dansen. Jag har alltid velat dansa som barn och ungdom. Och visst har jag dansat mycket på discotek och skoldanser, fester och kalas. Men det är mer än så. Det är dans som en ingrediens i mitt vardagsliv. Jag känner mig fri. Och det är det jag mötte igår tillsammans med andra gudinnor i den tillåtande miljön som kvinnogrupper är. Min själ är en danssjäl sedan livstider tillbaka. Och med denna nya frigjorda vilda uråldriga kvinnokraft måste jag dansa. Det är så jag tämjer den. Just nu är den bara vild och otämjd. Ganska jobbig till och med för mig. Mer än en gång har jag tänkt att nu orkar jag inte bära all den här hettan, jag behöver en älskare. Det är en helt ny tanke för mig. Tänk att jag vågar skriva den. En fri, fin och glad sommarman att bara älska med. Inget annat. Så stor är kraften i denna feminina energi att jag på allvar övervägt den möjligheten.
I det vilda otämjda kan denna kraft vara direkt förgörande för mig (och honom kanske). Förgör Ande. Men i dansen lär sig min kropp att bemästra detta uråldigt feminina. Då blir kraften förförande. Förför Ande. Och i det tämjda tillståndet är jag attraktiv. Being Attractive. Attractive Being. Being är Närvaro. Attraction är allt det vi drar till oss. ALLT. Möjligheter, glädje, möten, kärlek, pengar, hälsa... allt.

Efter Gudinnekvällen


Tur det är sommar. Så jag kan hitta dans överallt. På ribban tex. Det lär bli många salsapass där i sommar. Det jag tänkt göra i flera år men inte gjort. Och Zumba blir det till hösten. Det jag tänkt sedan det kom till Sverige men inte gjort. Och några stora örhängen behöver inhandlas. Det jag tänkt att jag ville bära men skämts så mycket för så länge. Och jag vill prova tango. Flamenco hade varit ball. Lite magdans kanske. Och vem vet om jag släpper mer skam och skuld kanske jag till och med provar träningsformen poledance. Det vore ett kvitto för mig. Ett bevis på att det inte längre finns skam och skuld kopplad till min kvinnlighet, kropp och sexualitet. Det låter som himmelriket på jorden. Det är andra halvlek. Och jag bestämmer mina egna spelregler.

Och om du ens för en sekund tänkt tanken att "Ah nä, ännu en kvinna med ålderskomplex som ska leka tonåring" ber jag dig vänligt men bestämt att sparka dig själv hårt på benet för den dömande nedvärderande tanken om mig och min kvinnlighet. Och jag ber dig släppa din skam och skuld, ställa dig naken framför spegeln och se hur mycket av dig som är fängslat och vill frigöras. För om du är kvinna, så bor det en sagolik skönhet med outtömlig kraft även inom dig. Kom gärna och dansa dig fri med mig. För med mig behöver du inte skämmas. Jag hyllar din frihet i alla dess former. och jag tycker du är läcker oavsett hur du ser på dig själv. För jag ser din essens.....

Aicha med Outlandish .. inte lika bra men vacker i alla fall.



Aicha på engelska

As if I did not exist,
she passed me by,
Without a glance,
Queen of Saba. I said:
" Aïcha, take: all is for you."
Here the pearls, jewels,
Therefore gold around your neck,
the quite ripe fruits with the honey taste,
My life, Aïcha, if you love me.
I will go where your breath carries out us
In the ebony and ivory countries.
I will erase your tears, your sorrows.
Nothing is too beautiful for so beautiful.

Oooh! Aïcha, Aïcha, listen to me.
Aïcha, Aïcha, please do not go.
Aïcha, Aïcha, look at me.
Aïcha, Aïcha, answer me.

I will say the words of the poems.
I will play the musics of the sky.
I will take the rays of the sun to light your eyes of queen.

Oooh! Aïcha, Aïcha, listen to me.
Aïcha, Aïcha, please do not go.

It said: " Keep your treasures.
Me, I want better than all that,
Of the strong bars,
the bars even out of gold.
I want the same rights as you
And of the respect for each day.
Me, I want only love."
Aaaah! As if I did not exist,
she passed me by,
Without a glance, Queen of Sheba. I said:
" Aïcha, take: all is for you."

Aïcha, Aïcha, listen to me.
Aïcha, Aïcha, listen to me.
Aïcha, Aïcha, please do not go.
Aïcha, Aïcha, look at me.
Aïcha, Aïcha, answer me.
Lalala... lalala...

Inga kommentarer: