torsdag 21 juni 2012

Jag flyttar snart till Frankrike

Jag tycker det är riktigt mysigt att följa Pias resa på www.levalivet.nu. Jag får lite semesterkänsla tillsammans med henne. Hon gjorde det andra bara talar om att göra. Och jag känner att om jag inte hade haft ett ansvar för mina barn, så är jag i ett sådant skede i livet att jag skulle sålt hemmet och åkt till Frankrike.

Jag skulle letat upp det där huset jag ser i mina drömmar. Kanske ett gammalt kloster som länge stått tomt. Något sakralt är det över byggnaderna. Jag kan känna bergsluften, ren och krispig i den tidiga timman. Fem stiger man upp här och möts i bön och meditation. Tystnad startar dagen med. Samtal inåt.
Sen övergår tystnaden i skratt och samvaro. Gemensam frukost med god mat. Här räknar vi inte kalorier, vi följer årstidernas mat, för naturen vet bättre vad våra kroppar behöver. Sen rör vi oss. Några tränar Qigong ute i det gröna. Andra går på hajk och lyssnar till ljuden i naturen. Några klättrar och andra kör mountainbike. Vi vilar mitt på dagen när solen är som starkast. Vi vill njuta av de sköna ljumma kvällarna. Vi duschar och lagar mat utomhus när vädret tillåter. Det är dans varje kväll. Olika sorters dans. Allt är välkommet. Och vi sjunger. Alla sorters musik. Från hela världen kommer våra gäster. Maten, dansen, musiken och till och med de olika motionsaktiviteterna är det gästerna som leder. De kommer med sina kunskaper och delar med sig. Vi är platsen. Vi håller den öppna kärleksfulla energin.
Open Heart Community äger denna himmelska plats. Vi är två som är här nästan året runt. Jag och min man. Vi stannar allt längre för varje år. Åker bara tillbaka till Sverige när längtan blir för stor efter våra barn och barnbarn. Barnen kommr allt oftare och stannar allt längre de med.
Vi får besök av munkar och nunnor som kommer och håller gudstjänster. Präster och prästinnor besöker oss när våra gäster vill gifta sig här eller döpa sina barn.Vi rymmer alla religioner. Vi välkomnar alla sorters religiösa traditioner. Här får den kristna delta i en muslismk bön. Här får ateisten tala med en katolsk präst. Här sitter alla till bords med varandra för att dela sin visdom. Ingen är rätt. Ingen är fel. Alla är fullkomliga.
Vi reser jorden runt min man och jag och möter dem vi önskar ska besöka oss.  Vi berättar om en plats där alla är välkomna. Ett öppet hjärta som rymmer allt och alla. På dessa reser lär vi känna de religiösa männen och kvinnorna. Vi lär känna musiker från hela världen, dansare och konstnärer. Alla kommer de och bidrar till att sprida visdom mellan öppna hjärtan.
Vi är en retreat där rockbanden blandas med de afrikanska rytmerna. Där indianstammar delar med sig av förfädernas nedärva kunskap och vi lyssnar till böneutroparnas klara stämma. Vi lär oss om Qi och tecknar kinesiska tecken på vackra papper. Vi lyssnar till ord om karma, återfödelse och lär oss heliga ritualer.
Jazz, storband, schlager, folkmusik, rock, blues, gospel, körsång ... allt rymmer vi. Allt välkomnar vi.
Vi ser planeten som en stor buffé och vi vill erbjuda alla smakprov av den färggranna palett vi som mångfald är. Det är en plats för alla sinnen att njuta av. Vi hyllar det mänskliga livet genom att vara öppen i vår ande.

Och vi har såklart en pool att simma i. Vi tror på bekvämlighet och
moderniteter som sköna sängar, snabba kaffekokare, aircondition,
toaletter och duschar. Cyklar, mopeder och miljövänlig buss.
Vi förnekar inte allt det goda människor har skapat. Vi älskar även det.

Jag längtar till varmare breddgrader. Jag har ett hett hjärta. Otaliga gånger har jag fått frågan var jag kommer ifrån. Sverige verkar liksom inte jag. Jag är inte tillräckligt sval. Jag är passionerad och hängiven. Jag ger allt. Och jag tror allt. Jag vill allt. Jag satsar allt. Jag vill leva fullt ut.

Fransyska. Oui! <3



1 kommentar:

LevaLivet.Nu sa...

Tack för att du följer min blogg.<3

Känner alltför väl igen det där med att vara passionerad och hängiven. Har begåvats med samma egenskaper. Då blir man lätt lite avvikande i Sverige eftersom man sticker ut. Fast... det tycker jag att man ska vara stolt över!! :-)

Kram till dig!