onsdag 9 augusti 2017

Att skrivas in eller ut från historien!

Ibland måste jag göra saker rent visuellt för att verkligen se och få syn på sanningen.
Orden från Statarmuseet förra vecka hänger sig fast i mig.


Att skrivas in eller att skrivas ut från historien det är frågan till Dig!

Jag studsar alltid tillbaka till hur kvinnor tystats i alla tider. Hur vi utpekas som syndabockar och inte anses lika smarta och värda att lyssnas till. Det är så skrämmande att den bilden lever kvar. Jag kan inte förhålla mig till detta faktum utan att bli förbannad och försöka göra den skillnad jag förmår. Så jag tog fram ett stort vitt ark, min reservoarpenna, böckerna och min mobil. Sedan öppnade jag bok för bok och skrev namnen på alla de som berättat en sann historia, de som skrivit förord, introduktion, efterord och välsignelser. Jag behövde se med mina egna ögon att tillsammans är allt möjligt.

Det började 2011 med 44 berättelser skrivna av kvinnor i boken Conscious Choices.


Sedan ytterligare 20 berättelser i Fearless Voices.


Därefter kom Empowered Voices med 24 texter skrivna av kvinnor.


Ännu en antologi skrevs, Inspired Voices och 22 sanna historier skildrades.


Vinden blåste över Atlanten och i Sverige utkom under 2013 Värdefulla Röster med 21 berättelser på svenska.


Andrea Hylen forsatte uthålligt med att publicera böcker i USA. Harmonic Voices med 18 texter.


Tender Voices med ytterligare 17 sanna berättelser.


2014 kommer den andra svenska boken med 21 texter, Frigörande Röster.


Feminine Leadership innehåller 19 sanna berättelser.


Plötsligt har vinden tagit sig hela vägen till Italien och 2015 kommer antologin Come l'olio extravergine d'oliva med 12 italienska texter.


2015 är också året för en samproduktion mellan Andrea Hylen i USA och mig i Sverige. Sensual Voices ger jag ut i Sverige med detta omslag. Den innehåller 22 berättelser.


I USA ger Andrea ut boken i det amerikanska formatet med ett lite annorlunda omslag.


Tillsammans har vi publicerat 240 sanna livsberättelser skrivna av kvinnor i USA, Europa och Skandinavien. På svenska, engelska och italienska. Det kallar jag för att skriva in sig i historien. Att skriva in kvinnor i historien. Att skriva in sanningen i historien. Det är ett helt bibliotek samlat med kvinnors visdom.

 I år utkommer boken Innovated Voices och vi sätter ytterligare några namn på plakatet.



Vill du köpa en svensk bok? 

De amerikanska finns på Amazon:

Den italienska finns på:

Inga kommentarer: