lördag 11 februari 2012

Födelsedagskalas

Smulpaj med hjärteljus!

Alla har gått. Födelsedagskalaset är över. De flesta i den närmsta släkten kunde komma. Jag är tacksam för att jag har så många av de mina i livet. Jag är glad att jag idag tar ett kalas med lugn. Ingen prestige. Inget som behöver vara perfekt. Ingen klinisk städning. Ingen galamiddag. Bara kalas rakt upp och ner. Färdiggrillade kycklingar. Hasselbackspotatis. Blå Bands bearnaisesås och Favoritsås från Jensens Böfhus. En skål med blandad sallad. Cider, kranvatten och Coca Cola. Det är knappt någon i familjen längre som dricker så jag hade inte ens köpt vin. Kaffe. Te. Vi gratulerar ... vi gratulerar .... vi gratulerar ... En smulpaj med mycket äpple, en med lite och en med blåbär. Alla dekorerade med hjärteljus. Och så en massa vaniljsås. Paketöppning. En skål lösgodis. Några ballonger, levande ljus och servietter. Det räcker. Alla var mätta och belåtna. Lite Jenga spelande. Mycket snack. Skratt. Uppdatering av var alla befinner sig i livet just nu. Senaste nytt i världen. Kram tack adjö godnatt.
Skönt. Det har inte alltid varit så enkelt. Så prestigelöst. Så lugnt. Men jag har lärt mig att inte förstora upp saker. Det är ett kalas. Låt det stanna vid det. Vi samlas som familj och äter och samtalar. Firar antalet år den eller de varit medlemmar i familjen.


Ingen aning om vad det är som är så intressant.
Disken är maskinen. Barnen roar sig själv. Nu ska jag läsa min nya bok av Paulo Coelho. Alef.... mums för själen.

Inga kommentarer: