måndag 16 april 2012

Jag längtade efter att förändra världen! - och satsade allt på eget företag

Det är ingen barnlek att driva eget företag. Det är frihet under ansvar. På riktigt. Det är mycket stimulerande, otroligt givande, spännande och roligt, men tufft, på alla plan. Än så länge känner jag att det ger mig mer än det tar. Jag älskar friheten att få göra vad jag vill, hur jag vill och när jag vill.

Den 1 juli 2012 firar jag 4 års-jubileum. Inte många som startar eget håller så länge. Många dukar under efter första halvåret när "Starta eget"- bidraget är slut. Jag startade Själaglad i värsta tänkbara situation. Tvärtemot vad de rådde på Starta eget dagen jag besökte på Stadsbiblioteket. Ett halvår tidigare hade jag skiljt mig. Jag var nu ensam försörjare och trebarnsmamma. Gick direkt från studielån på Malmö Högskola till egen företagare. Det finns enklare vägar ....
Jag tänker inte berätta hur många timmar, tårar och kronor det kostat mig. Det skulle inte uppmuntra en kotte. Men jag kan säga dig att jag tycker det varit värt det och herre jisses vad jag växt som människa. Så mycket jag lärt mig. Ingen anställning motsvarar vad det innebär att driva eget. Ingen!

Att driva eget företag kräver mod, hjärta, uthållighet, uppfinningsrikedom, planering, utförande och en vilja att lära sig även de trista momenten. Det hjälper att vara lite galen och en visionär. Se möjligheter och kasta sig utan fallskärm ut från stup. De allra flesta småföretagare gör det mesta i företaget själv. Och sjuk kan man bara glömma att man ska vara. Så det gäller att redan från början ta hand om sig själv. Ännu mer i min bransch. Hur trovärdig vore jag om jag vore ett vandrande vrak???? Jag gjorde det extra enkelt genom att välja namnet Själaglad.

Men jag är en allt eller inget - person. Ska jag förändra kan jag lika gärna göra det riktigt ordentligt. Så skilsmässan gav bränsle till drömmen om eget företag. Varannan vecka mamma möjliggjorde att jag jobbade mycket. Försäljningen av huset gav mig pengarna till satsningen. Andra tar företagslån. Jag tog mina egna och satsade dem på mig själv och min längtan efter att få vara med och förändra människors liv. Och sedan barnsben har jag vetat att jag kan vara med och förändra världen. Jag har bara inte vetat hur.Tills jag kom i kontakt med coaching. Det öppnade första dörren. ICF Coach blev jag feb 2008. Själaglad föddes några månader senare.


Men det stora klivet tog jag i september 2010. Jag steg upp mitt i natten för att lyssna på ett teleseminar med en man från USA. Det öppnade världen. Mitt hjärta sa YES! I 40 dagar två gånger om dagen följde jag honom på nätet. De kostade mig ca 12000 kr och jag har aldrig haft så ont i magen förr som när jag tryckte på enter och bokade min plats. De 40 dagarna ledde till ett ännu större Yes! Jag kände att om jag vill förändra världen, då måste jag börja med mig själv. Jag behöver uppgradera mig. Innan utbildningen startade var jag Marie 1.0. Ett år senare kände jag mig som 7.0. Nu närmar jag mig en tiopoängare :-)
Men det fanns tillfällen då jag ville ge upp. Då jag hatade honom för att jag blev lämnad att stirra in i mina äckliga rädslor och skuggor. Och det gjorde ont när barnen kände sig åsidosatta. Men jag är en kämpe. Och jag har förberett mina barn på att om det kommer en möjlighet för mig att resa och verkligen göra stor skillnader på en annan plats i världen under några månader då säger jag Yes! De stora tjejerna stöttar det, det är ju deras framtid det handlar om, och lillkillen vet jag skulle klara det med. Det finns alltid Skype :-) Och deras pappa finns med dem. Jag var SuperMum i många år. Så jag har en del på det kontot att plocka ut.

För mig har det varit revolutionerande att utveckla mitt Energy Management. Närmre 100 000 kronor la jag på min ettåriga Coachutbildning i USA. Plus att jag gick den fyra månader långa Leadership Program. Cirka 10 timmar/vecka satt jag på nätet hela det året. Sena kvällar och mitt i natten. Två resor till Colorado blev det. Snacka om åtagande. Jag är den ende svensk med båda dessa utbildningar. Stolt är jag!
Jag var en hejare på intuition och att vägleda energi redan innan utbildningen, men ärligt, jag känner mig som en mästare nu. Och det står jag för. Även här i Jantelandet. Jag är briljant när det kommer till att läsa, navigera, processa och frigöra energi. Jag vågar följa. Jag har tillit. Och jag har modet att bli ännu bättre och att misslyckas. Jag ser mina brister och har viljan att öva öva öva. Ingen blir någonsin fullärd.

Utbildningen ledde till att jag nu kommunicerar på engelska fritt. Skäms inte för felsägningar, fattar det mesta och känner mig bekväm. Den gav mig ett nätverk på 100 personer från hela världen med samma värderingar som jag, som gillar att samarbete. Som coachar mig när jag kör fast. Det öppnade dörren till ett medförfattarskap till boken Empowered Voices, där 22 kvinnors kraftfulla sanna historier berättas. Varje vecka i nio månader träffas vi över nätet. Minst. Och senare i sommar utkommer boken. Jag startar i höst en svensk version av detta. Det i sin tur ledde till en medverkan i Inward Letter Journey Circle, en kraftfull grupp kvinnor med inflytande, där var och en utav oss brevväxlar med en kvinnlig intern i USA. Otroligt givande. Och jag hade möjligheten att delta i en av dessa nya vänners radioshow. Mitt i natten sändes det men det var det värt. Skitskoj!
Igår kväll satt jag två timmar i möte med deltagare från hela världen, mestadels USA, för att få information om en ny organisation som jag nu ges möjlighet att vara med att utveckla. Det kräver en ekonomisk investering, mitt hjärta och mycket tid. Men missionen är glasklar. Förändra världen.

Min egen storsatsning ledde till att jag idag nästan uteslutande coachar över nätet, via Skype. Fungerar perfekt. Kan ta emot klienter från hela världen. Lokalen släppte jag i december 2011. Jag har hållit och leder teleseminarier, vägledda meditationer, lunchinspiration och nu senast Energy Weeks på webben. Det pågår en pilgrimsvandring på nätet i 40 dagar. Varje morgon har jag en vägledd meditation på 15 minuter i 40 dagar.
Känslomässigt, fysiskt och själsligt är min utbildning omöjlig att värdera. De 100 000 är lätt värda 1 miljon. Och det är min egen förtjänst. Jag har valt att vara med fullt ut. Tagit tillvara allt jag fått. Sagt Yes! när möjligheter dykt upp. Jag har fått chanser, tagit dem och gjort mitt bästa. Det räcker långt. Och jag har lärt mig säga nej till det jag inte vill längre.

Och jag vet att mina kunder har genom min satsning lärt sig massor om energi till ett helt annat pris.
Men det börjar närma sig tiden då det är dags att lära upp andra att coacha på energinivå. För det är det som kommer att förändra världen. Kanske är du en utav dem som är beredd att säga Yes! och satsa på din dröm om att få vara med och förändra världen. Vi får väl se ....

Namaste!
Marie



4 kommentarer:

Charlotte Cronquist sa...

Följarna är på väg... jag ser dem... som små pärlande droppar, i en svans efter dej... och lite längre bort blir de till en ö... och se... bortåt horisonten... havet... som flödar av människor som känner och lever sin energi.

blabla sa...

De låter som en dröm och jag tror på sådana och fångar dem. Jag är en drömfångare <3
Tack för ditt aldrig sinande stöd och din kärlek! <3

Mette welhaven næss sa...

YESS! bring it on, please.

blabla sa...

I will Mette!!! Divine timing väntar jag på. Aligned Actions :-)