måndag 30 april 2012

Jag skäms för mitt dömande

I morse på Själaglads Pilgrimsvandringen på webben bad jag vandrarna att lyssna till sin själ. Vad sjunger den? frågade jag dem. Då hörde jag min egen själ svara sjungade denna sång ..... Oh Happy Day.



När jag letade upp detta klipp på Youtube och lyssnade kände jag hur jag uppfylldes av lycka och salighet. Orden och musiken bara kastade sig över mitt hjärta och omfamnade mig. Utan förvarning kände jag salighetens tårar komma rinnande ner för kinderna. Hjärtat jublade av glädje och värme. Mina armar sträckte sig spontant upp mot himlen och Gud vällde in i mig. Kärleken fyllde upp mig. Och jag njöt. Oh Happy Day...

Men i slutsekunderna kom skammen underifrån och vällde upp i mig. Och jag skämdes som en ynkrygg. Jag gjorde exakt såsom jag sett så många andra troende göra i olika församlingar. Människor som sträcker sina händer mot skyn, tårar som rinner längs med kinderna när de fylls av en gudomlig närvaro. De har jag hånat när jag sett klipp på youtube och teve. Ynkryggen i mig skämdes för sitt oförstånd och dömande.

DÖMANDE .... Döm Ande. Jag har dömt ande. Det renaste och vackraste och mest kärleksfulla i varje människa har jag hånat och dömt i mitt eget oförstånd. Jag skäms. Och det är bra. Det tyder på att jag är klokare nu. Och jag kan släppa skammen genom att lyfta upp den här på bloggen och skapa medvetenhet kring vårt dömande.

Vi dömer bara det vi inte förstår eller inte har upplevt. Och när det gäller oss människor så är det mycket vi inte förstår. Om oss själva, andra och livet.

Jag förlåter mig själv för min oförståelse och den jag var när jag dömde. Jag lär av denna nya medvetenhet att det jag dömer kommer att uppenbaras för mig och då vänder jag det pekade fingret inåt mot mig själv. Bättre är att helt enkelt stå i oförståelsen och säga att jag inte förstår, men att jag accepterar och respekterar att andra förstår något jag inte förstår. Jag behöver inte längre ha rätt.

Och jag är förlåten. Och jag kan njuta ännu en runda av sången och sjunga med i lyckan, utan eftersmak av skam. Oh Happy Days ....  OMG ... jag är verkligen troende på riktigt... inte lönt att förneka eller försöka dölja ... Oh Happy Days....

Varsågod och sjung med i introt och refrängen!

Oh happy day (oh happy day)
Oh happy day (oh happy day)
When Jesus washed (when Jesus washed)
When Jesus washed (when Jesus washed)
When Jesus washed (when he washed)
He washed my sins away (oh happy day)
Oh happy day (oh happy day)
Oh happy day (oh happy day)


Inga kommentarer: