söndag 1 april 2012

Skämtar du?

Ny månad. Igen. Skämtar du? Ja, det är den 1.e april.

Skämt:
1. Gårdagens manifestation Earth Hour på Centralstationen i Malmö.

Jag blev så glad när jag fick ett mail från Skånetrafiken där det stod:
"På lördag mellan 20.30–21.30 är det åter dags för världens största klimatmanifestation, Earth Hour. Skånetrafiken och Jernhusen visar tillsammans sitt stöd för manifestationen.

Under Earth Hour kommer Centralstationen att släckas ned och istället används levande ljus och belysning genererad av spinningcyklar. Det kommer att bjudas på ekologiskt kaffe och med start klockan 20.15 blir det häftig eldshow utanför stationen. Välkommen in i mörkret!"

Se bilderna nedan från igår. Var är mörkret? Hur är det då när det är tänt? Ärligt Skånetrafiken, det här var ett skämt i mina ögon. Okej att en del belysning behöver vara tänd, men det här var riktigt rääälig marknadsföring.






Skämt 2:

Den här mackan är ett skämt. Noll nyttig. Miljoner kalorier. Och mycket mumsig.
Jag har aldrig haft nojor kring mat. Glufsar glatt i mig vad jag har lust att äta. Alltid med ett gott samvete. Jag är 1.68 lång och väger ca 70 kg. 62 är idealvikten, 65 mer realistiskt. Men lathet byggde denna mjuka goa kropp. Jag är inte den som tröstäter. Eller svälter. Men jag kan glömma bort att äta. Ibland när jag är alldeles uppslukad av skapande i olika former, då tid och rum försvinner, eller när jag är riktigt riktigt ledsen och tårarna tar all plats i magen.
Mackan på bilden är en honungsmacka. Mums. Franskbröd är ett skämt. Helst med honung på. De mättar aldrig. Ett helt bröd kan jag äta. Men gott är det. Precis som mjölk. Mellanmjölk. Ekologisk.
 


Skämt 3:

Gud i gamla testamentet är ett skämt. Nästa galen. Han straffar, är gräsligt våldsam och sjövild i sitt dömande. Man kan bara skratta. Inte ens Gud var perfekt i sin första form. Hur ska vi människor kunna vara det då? Han dränkte hela mänskligheten innan han insåg att han gick till överdrift. Men lite fräckt var att man på den tiden kunde bli 600 år gammal. Själv tänker jag med enkelhet bli minst 100 år. 
Visste ni att det nya förbundet med Gud, efter Noa och arken, att det har en symbol? Så att Gud ska komma ihåg att inte dränka oss igen ;-) Det är regnbågen.


Ur Första Moseboken 9:12-17
12
Gud sade: ”Detta är tecknet för det förbund jag instiftar mellan mig och er och alla levande varelser ni har med er, för alla kommande släktled: 13min båge ställer jag bland molnen. Den skall vara tecknet för förbundet mellan mig och jorden. 14När jag hopar moln över jorden och bågen blir synlig bland molnen, 15då skall jag tänka på mitt förbund, förbundet mellan mig och er och alla levande varelser av alla slag, och aldrig mer skall vattnet bli till en flod som utplånar alla varelser. 16När bågen står bland molnen skall jag se den och tänka på det eviga förbundet mellan Gud och alla levande varelser av alla slag på jorden.” 17Och Gud sade till Noa: ”Detta är tecknet för det förbund som jag upprättar mellan mig och alla varelser på jorden.”

Skämt 4:

Det är okej att skämta om det mesta.

Kyrkoherden:
- Det är snällt av fru Olsson att gå i kyrkan, trots att ni är för döv att höra predikan.
Fru Olsson:
- Ja, men folk säger att jag går inte miste om så mycket...

3 st nunnor satt och drack förmiddagskaffe i klosterträdgården.
Den ena nunnan:
- Vad du ser eftertänksam ut Sara!
Den andra nunnan:
- Vad tänker du på?
Varvid den tredje nunnan svarade:
- Det skulle sitta fint med några munkar!!!

EN DAG I EDENS LUSTGÅRD ROPADE EVA HÖGT TILL GUD:
- Min skapare, jag har ett problem.
- Vad är ditt problem, Eva?
- Jag vet att du skapade mig och försåg mig med denna vackra trädgård med alla dessa underbara djur och den dråpligt roliga ormen, men jag är helt enkelt inte lycklig.
- Hur kan det komma sig, Eva? hördes det uppifrån.
- Min skapare, jag är ensam och dödligt trött på äpplen.
- Jaså, är det där problemet ligger då har jag en lösning. Jag ska skapa en man till dig.
- Vad är en man?
- Denna man kommer att vara en varelse full med skavanker och dåliga egenskaper. Han kommer att ljuga, bedra och skryta; med andra ord, han kommer att ge dig bekymmer.
Men han kommer också att vara större, snabbare och tycka om att jaga och döda saker. Han kommer att tillfredsställa dina fysiska behov. Han kommer dessutom att gotta sig i barnsliga nöjen såsom slagsmål och sparka på en boll.
Eftersom han inte kommer att vara alltför skärpt, måste du hjälpa honom tänka efter och ständigt vara honom behjälplig med lämpliga råd.
- Det låter för bra för att vara sant, sa Eva med ögonbrynen höjt av förvåning. Vad är haken?
-Tja, svarade Gud, du kan få honom på ett villkor.
- Vilket då?
- Som jag nämnde tidigare; denna man kommer att vara stolt, arrogant och beundra sig själv mer än allt annat så du måste låta honom tro att jag skapade honom först. Du får aldrig glömma bort det. Detta blir vår alldeles egna lilla hemlighet du vet - oss kvinnor emellan...

Inga kommentarer: