lördag 28 april 2012

På flykt undan alla måsten

Igår var jag vilse i pannkakan. Och det är lätt att tro att det hade med att Anders skulle komma på kvällen. Men det var inte därför jag var splittrad och vobblade in och ut ur mig själv.

Jag var splittrad. Min energi var ogrundad. Jag var på flykt. Jag var i och ur min kropp för att slippa tänka och känna. Så när jag ställde mig frågan vad det handlar om, kom svaret snabbt. "Unfinished Business". Fråga inte varför det kommer på engelska. Det känns lite fånigt ibland, men det får det vara.
Jag sög på orden,,, unfinished business..... hmmmm...

Och jag förstod varför jag var splittrad och vad jag behövde göra för att grunda mig och sluta fly stunden.

I mig växte en göra-lista. Det finns en massa saker på både det privata planet och företaget som är ofullbordade. Listan växte dag för dag. Så fram med papper och penna och få ut listan ur huvudet. Och så gjorde ett par enkla saker direkt så att jag kände att det var tryggt att landa i kroppen igen.
Saker som hänger i luften tar oerhörda mängder energi. Så att avsluta påbörjade projekt är en av de främsta verktygen att frigöra kraft och lust.

Så idag betar jag av delar av listan. Några småsaker som lättar tyngden direkt och någon stor som ger rejäl tyngd. Och jag lägger inte till något nytt. Vissa saker kan jag inte påverka just nu, de är i väntan, men andra kan jag avsluta och släppa. Jag tänker inte fly mina måsten, jag är här för att frigöra mig och det sker ofta genom medvetna handlingar. En frihetsgudinna behöver stå stadigt, inte fly sig själv.... <3



1 kommentar:

Charlotte Cronquist sa...

Jag har märkt att ett sätt som jag slösar resurser på är att vänta med saker jag tycker är lite jobbiga, som att öppna och svara på vissa mejl. När jag sedan gör det känns lättnaden stor. Och jag jobbar på att ge de inre energitjuvarna en match.