torsdag 24 maj 2012

Att värdesätta och sätta gränser

EDet är hårfint mellan att hjälpa och att stjälpa, mellan en tjänst och en björntjänst. Som förälder är detta en balansgång där man får tillåta sig att prova sig fram.
Jag har i många år försökt vara Supermamman som alltid ställde upp. Jag tog över, var deras drivkraft och de slapp konsekvenserna av sina egna handlingar. Och missade därför många lärdomar.
Nu provar jag mig fram. Sätter större värde på mig själv och fokus på mitt ansvar, inte dras. De får ta konsekvenserna av sin egen glömska eller bekvämlighet. Det är jobbigt att ställa om, men jag vill att de finner sin egen drivkraft, egna lösningar på problem som uppstår och vänjer sig av med ambulansmammans jouringripande. Det gör mig inte alltid populär men i längden lär de sig stå på egna ben, driva egna projekt, lita till sig själv och känna stolthet. Självständiga och kraftfulla. Och de lär sig värdesätta sig själv, sin tid och andra och deras tid.

Jag jobbar mycket och jag älskar mitt arbete. Vilan är nödvändig. Den vill jag inte tumma på för andras bekvämlighet. Jag behöver den för att uppfylla min mission. Just nu är jag inne i en stor transformation och behöver vila ännu mer. Nya idéer tar ständigt form.


En vaken kvinna.

Idag var det premiär för ännu ett program på Radio Själaglad - den fria kärlekskanalen på webben.
A WOW heter den nya serien. Awakening World of Women. Den handlar om Uppvaknandet till en tro på en högre kraft som jag kallar Gud, och ökad medvetenhet samt den nya feminina kraften. Jag startar serien som sänds varje onsdag kl 12.00-12.30 med mitt eget Uppvaknande som startade 2009 genom mina samtal med Gud. I programmet läser jag ur min bok "för Guds skull" och reflekterar över det som skrivits. Jag hoppas att det kan väcka andra kvinnor och hjälpa dem finna den tro som behövs för att uppvaknandet ska kunna ske. Jag hoppas att min väg kan inspirera till att andra finner sin väg.

Lyssna till första programmet av A WOW - Awakening World of Women
http://www.blogtalkradio.com/sjalaglad/2012/05/24/a-wow--fr-guds-skull-test

Fotograf: Karolina Andersson på www.mianima

Inga kommentarer: