lördag 26 maj 2012

Pingstdagen och Mors dag

Imorgon söndag kommer jag inte att orka skriva i bloggen.
Jag ska till Köpenhamn och vara med på Healing your Heart med Jeff Malone. Det är min Mors Dag present till mig själv. Jag ska ha min vackra röda tröja på mig som jag fått av fina vännen Jeanette. Jag älskar den och känner mig så fin i den. Och det hade jag bestämt innan jag läste på wikipedia att den liturgiska färgen är röd imorgon. Rött är eldens, blodets, Andens och martyrernas färg och används på de helgdagar som firas till minne av apostlarna och martyrer. Jag satsar på att klä mig som en apostel. Martyr har jag varit i så många år redan.

Jag tycker det är komiskt att Mors Dag (jag har en väldigt kraftfull Modersenergi) sammanfaller med Pingstdagen. Och att det sker dagen då Healing your Heart workshopen befinner sig i Köpnehamn. Mer än en slump för min del.Ett tillfälle jag inte vill missa.


Det är alltså Pingstdagen i morgon.

Ur wikipedia:
Pingstdagen är den helgdag som brukar benämnas som "kyrkans födelsedag". Se vidare artikeln pingst. Den infaller 49 dagar (7 veckor) efter påskdagen (på 50:e dagen). Den liturgiska färgen är röd.

Temat för dagens bibeltexter enligt evangelieboken är Den helige Anden, och en välkänd text är den evangelietext ur Apostlagärningarna, där Andens utgjutande beskrivs, en vändpunkt i urförsamlingens sinnelag.

"De såg hur tungor som av eld fördelade sig och stannade på var och en av dem. Alla fylldes av helig ande och började tala andra tungomål, med de ord som Anden ingav dem. ... Förvirringen blev stor när var och en hörde just sitt språk talas. Utom sig av förvåning sade de: ”Men är de inte galileer allesammans, dessa som talar? Hur kan då var och en av oss höra sitt eget modersmål talas?"

Jag har startat ett Bönerum på Facebook. Underbart. Jag har lärt mig be och insett bönens kraft när det sker i grupp. Nu precis skrev jag ett jättelångt böneinlägg med både önskemål och en massa tack till människor som betyder mycket för mig. Det viktigaste var dessa rader som skrevs innan jag visste varför vi firar pingstdagen. :-)

"Gud, låt morgondagen bringa mig min sanna födelsedag. Födelsen utav en helhjärtad Marie. Uppfylld av den Helige Anden. Jag ber om att få födas på nytt som den jag var ämnad från början. Fri från allt som inte är villkorslös kärlek. ♥♥♥"

Jag längtar efter det som kallas Andens frukter. Vem gör inte det? Men är du beredd att vandra vägen som leder dithän? Jag är.
  • kärlek
  • glädje
  • frid
  • tålamod
  • vänlighet
  • godhet
  • trofasthet
  • ödmjukhet
  • självbehärskning

Mer om liturgiska färger:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Liturgisk_f%C3%A4rg




Inga kommentarer: