torsdag 5 januari 2012

Jul och Gudendomen

Idag åkte julen ut till tonerna av julmusik. Tomtarna har flyttat ner i lådorna och bor nu på Shurgard ett tag. Granen ligger på gräsmattan. Kvar är enbart två julstjärnor i fönstret. Men clementiner klämmer vi fortfarande i oss och snart ska Jolle och jag baka upp den sista mandelpepparkaksdegen och äta oss ont i magen av den goda degen.

Imorgon är det trettondedag jul. Då firar vi att de tre vise männen kommit fram till krubban i Betlehem. Det visste ni säkert redan. Jag hoppas hinna till konserten i Limhamns kyrka för att fira dessa män.



Holy Moses ... Är du religiös????
Religion är tro som grundar sig på föreställningen om en eller flera gudar, andar, transcendenta själar eller andra övernaturliga fenomen. Gudarna ses ofta som skapare och som höjda över det jordiska. Religion kan även röra sig om motsvarande föreställningar om en högsta andlig verklighet eller yttersta sanning, med eller utan gudar. Andetro, förfäderstro och övertygelsen om en magisk verklighet är också uttryck för religion. Religioner förutsätter ofta existensen av en själ som lever vidare efter kroppens död. Ur Wikipedia:

Jag är religiös. Jag är troende på en Gud. En god Gud. För ett tag sedan berättade jag för en familjemedlem att jag enbart har två önskningar; 1. Att leva i en familj tillsammans med en man. 2. Att starta en församling.
Reaktionen blev något i stil med "Du ska väl inte starta en sekt". Suck!!! Jo, klart jag ska. Jag har väl alltid trott på hjärntvätt och ytterligheter. Och visst är mitt mål att alla ska skänka alla sina pengar till mig och avsäga sig allt umgänge med alla icke-sektmedlemmar. Sen skriker jag att världen går under och att enbart mina medlemmar överlever. Eller Nej, kära familjemedlem då måste jag nog först genomgå en lobotomi.
(Denna beskrivning av sekt är min högst subjektiva och jag tror den gängse bilden samhället har, inklusive min familjemedlem.)
Vad är det med Gud, kyrka, församling, religion och tro som är så skrämmande? 
Jag är djupt troende. Min religion är bred. Den har en regel som allt utgår ifrån: Kärlek.
I bilen idag kom namnet på min religion. Jag kan nämligen inte riktigt ställa mig bakom någon befintlig religion helt och fullt. Jag söker godbitar/gudbitar i alla religionerna.
Min egen religion heter nu officiellt Gudendom. Perfekt. Den kan också heta Godendom, men jag föredrar Gudendom. Så nu har världen ytterligare en religion. Anhängare: 1. Ännu ingen bok som vi följer. Jag har dock snott den gyllene regel som finns i de flesta religioner. Jag formulerar min såhär "Älska allt och alla, så som du vill bli älskad av allt och alla."

Kolla så mycket likheter vi har ... Ur Wikipedia.
"Den gyllene regeln" är en grundläggande etisk princip som återfinns inom de flesta religioner och andra filosofiska och etiska läror. Nedan är exempel på olika religioners formuleringar av principen.
  • Bahá'í-tron
    • Var alltid vänlig mot dina medmänniskor, var deras tjänare och älska dem med ren ande även om de är din fiende. ('Abdu'l-Bahá).
  • Buddhismen
    • Plåga inte andra med det som pinar dig själv. (Udanavarga 5:18)
    • Om man vill bli lycklig, måste man också hjälpa andra, eftersom ens egen lycka är beroende av andra. Det är inte konstigare än så. (Tenzin Gyatso, den 14:e Dalai Lama)
  • Islam
    • Ingen är rättrogen förrän han älskar sin broder som sig själv. (Haditherna)
  • Jainismen
    • I lycka och lidande, i glädje och sorg bör vi se på alla varelser som vi ser på oss själva och bör därför avstå från att tillfoga andra sådana skador som vi inte önskar tillfoga oss själva. (Cogashastra 2:20)
  • Judendomen
    • "Det som är dig själv förhatligt, skall du inte göra mot din nästa. Detta är hela Torahn. Det övriga är förklaringar. Gå och läs!" (Hillel)
  • Konfucianismen
    • Finns det någon grundsats som bör tillämpas under hela livet? Säkert är regeln om kärleksfull godhet en sådan. Gör intet mot andra vad du inte vill att de skall göra mot dig. (Analekterna 15:23)
  • Kristendomen
    • Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem. Det är vad lagen och profeterna säger. (Matt. 7:12, Bibel 2000)
  • Sikhismen
    • Döm andra så som du dömer dig själv.
  • Hinduismen
    • Detta är summan av plikterna: Gör inte mot andra något som skulle vålla dig smärta, om det gjordes mot dig. (Mahabharata 5:17)
  • Taoismen
    • Anse din grannes vinst som din egen vinst, och anse din grannes förlust som din egen förlust. (Tai Shang Kan Ying P'ien)
  • Zoroastrianismen
    • Endast den karaktär är god som inte mot andra gör något som inte är bra för honom själv. (Dadistanidinik 94:5)

Inga kommentarer: