onsdag 4 januari 2012

Skit i det!

Ungefär så lyder den nya livsattityd jag testar just nu. Det är viktigt att ha ett öppet sinnelag. Mer om detta test senare i inlägget.

Först vill jag stolt berätta om denna dotter .... whooo hooo! Idag har jag tillbringat flera timmar i Baltiska Hallen. Underbart. Just nu spelas Skånecupen och som gammal fotbollslirare är detta förknippat med härliga och gräsliga minnen.
Idag spelade dottern med sitt LB07 och vann både kvartsfinal och semifinal. UNDERBART!!! Två lag ställde de upp med. Tyvärr förlorade det andra laget sin kvartsfinal.
Det är så himla ball att titta på inomhusfotboll. På fredag spelar hon final. Jag är så in i bombens stolt och skulle vilja vara hela dagen på Baltiskan och kolla på finaler. Men naturligtvis spelar lillkillen cup i Staffanstorp samtidigt. Så ett par av hans matcher hinner jag med, för hennes finalmatch missar jag inte för allt guld i världen. Heja Heja! En helt otrolig säsong har det varit, med massor av cupvinster för detta talangfulla lag med sina två riktigt skärpta tränare: Roger och Johnny.




Skit i det!
Jag provar detta, för mig nya, förhållningssätt till livets alla trivialiteter. Och varje dag är en prövning. Det finns massor av tillfällen att testa denna attityd.
Naturligtvis passar det inte till allt. Det finns inga verktyg som är universella. Skit i det! finner jag användbart när jag hamnar i en dispyt om något som egentligen är oväsentligt, men som retar upp mig. Just nu har jag ett perfekt objekt för detta test. En affärsrelation där den andre parten av obegripliga skäl tycks vilja skapa konfliktsituationer. Total ovilja att samarbeta. Och eftersom jag inte kan förändra andra, enbart mig själv och min inställning, så provar jag nu Skit i det! metoden på denna relation. Jag ställer varje uppkommen situation i relation till något verkligen viktigt och då förstår jag att det bästa oftast är Skit i det! 
Det kanske kan låta som om jag stoppar huvudet i sanden och inte löser problemet i relationen. Men som alla vet, ibland är det lönlöst. Jag tycker helt enkelt inte att relationen är värd besväret. Jag väntar helt enkelt ut tiden tills relationen automatiskt upphör. Så de trivialiteter som uppstår löser jag med Skit i det Marie! Jag säger till mig själv Bry dig inte! Det är inte lönt! De är som de är. Vad de gör har inget med dig att göra Marie, det handlar om dem. Ta det inte personligt. Förstora inte det. Analysera inte det. Bry dig inte ens om att besvara det. Du behöver bara lära dig att Skita i det! Detta är faktiskt min viktiga lärdom i detta möte, att lära mig att bara rycka på axlarna och skita i det.

Skit i det! metoden är inte tänkt som lösning på miljöförstöringen, världsekonomin eller svälten. Det är en metod som fungerar när barnen har en för jävlig dag och beter sig som monster. Eller när någon inte riktigt lever upp till förväntningarna vi ställt på dem. Det är en metod för I-landsproblem som att någon köpte fel ketchupmärke eller ett sköljmedel med ny lukt. Eller när vi tittar oss i spegeln och oroar oss över några löjliga rynkor eller gråa hårstrån. Den är perfekt när partner inte hänger tvätten som just jag vill eller städar när jag vill eller lagar köttfärsen som jag brukar. Skit i det! är en metod som reducerar oro och ger plats för en mer lättsamt attityd till livet. En attityd som lätt kan skilja på vad som faktiskt är viktigt på riktigt och behöver vårt engagemang och vad som definitivt inte är det.
Jag är ganska säker på att mycket av allas vår tid och energi här i västvärlden går åt till skitsaker, och att vi borde börja prioritera om och lägga mer vikt vid sådant som verkligen skulle förändra vårt liv.

Så nu testar jag Skit i det! i en månad och ser hur mitt välmående förändras. Redan nu känner jag mig lättare i sinnet. Problemen får inte riktigt fäste och kan därför inte gro.
Prova du också... eller Skit i det!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Detta ska jag prova!
Har en förmåga att störa mig onödigt mycket på saker och ting.
Christel

blabla sa...

Du är säkert inte ensam Christel om detta fenomen. Grattis till ditt nya livsverktyg, jag hoppas du finner det användbart.
Lycka till!
Marie

Kattalena sa...

Älskar verkligen att läsa din blogg!!! Vilken bra idé att testa! Den ska jag också prova på ett tag :-D

blabla sa...

Tack snygging!
Gläder mig att du vill följa denna blogg. Bli gärna en bloggintresserad och Lycka till!
Kram Marie