måndag 9 januari 2012

Sitter du vid ratten eller på passagerarplats

Just nu är jag inne i ett finkänsligt mående. Jag är som en stämgaffel som hela tiden vibrerar lätt. Jag blir i detta tillstånd väldigt känslig för nyanser har jag upptäckt. Jag känner av och reflekterar över hela gråskalan mellan svart och vitt. Ett exempel är en tanke jag hade i morse. Jag upptäckte att det är olika känslor jag upplever när jag håller om en person eller om jag bli omhållen. De två till synes väldigt lika handlingarna känns helt olika för både min kropp och min själ. Jag gjorde en annan spännande reflektion. Se om du känner igen dig. När jag känner mig sårad är jag som mest tvär och oförsonlig. Då fylls jag av "passar det inte så...". Mycket intressant känner jag. Jag är inte hälften så kampbenägen när jag är irriterad eller besviken.


Att känna sig sårad i sin kvinnlighet respektive manlighet sägs vara svårt att läka. Det tar tid. Och för mig som arbetar mycket med energier så blir det inte så konstigt. Är du kvinna är den kvinnliga energin en del av din essens-energi. En del av den du är på riktigt. Likaså gäller män och deras manliga energi. Den inre kraften är ofta kopplad till den "sexuella" energin. En kvinna sårad i sin kvinnlighet eller en man sårad i sin manlighet kan därför lätt bli kraftlös. Kraften kan vara överlämnad till den som åsamkat den sårade känslan.


Ett sätt att bli sårad i den egna sexuella energin är till exempel om partnern är otrogen. Porrsurfande likaså. Kränkande ord om att partnern är dålig i sängen, att den andre har en oattraktiv kropp, antydningar till en man om att han är som en kvinna eller till en kvinna om att hon är manhaftig. Dysfunktionalitet i den sexuella relationen helt enkelt, på olika sätt. Många av oss har säkert undrat vad det är som gör att den utsatta partnern stannar kvar i det som till slut kan utvecklas till ren sexuell makt med psykisk och fysisk misshandel. Kan det vara så att "offret" har överlämnat sin kraftenergi till "förövaren"? (Märk väl att jag förenklar med ordens hjälp nu för att det ska bli enkelt att förstå. Jag har en bredare syn på offer och förövare.) Det innebär på energinivå att en del av offrets livsenergi finns hos den andre. Den egna energin vill alltid återvända till oss som är ägare. Vi ger bort den. Men den kommer att vilja dras till oss som en magnet. Alltså kommer vi att låta den person som vi överlämnat vår livskraft till att finnas i vår närhet.


Det kan vara en chef, en hyresvärd, syskon, gamla vänner eller andra människor i vår omgivning. Sådana vi vill bryta med, men av någon oförklarlig anledning inte lyckas bryta med. Så länge vi överlämnat en del av oss själva, genom att ge bort en del av vår livskraft till en annan person kommer den att finnas kvar i vår närhet. För att vår livskraft vill återvända till oss. Vi är som magneter och den är det där metalliska stoftet som vi lekte med på kemilektionerna. Stoftet är vår energi, vår livskraft och den vill tillbaka till magneten som är ditt allra innersta.
Känn efter om du känner dig styrd av någon. Om det finns någon i din omgivning som du upplever att du överlämnat en del av din kraft till. Barnen brukar vara bärare av föräldrars energi. Syskon, föräldrar och partnern likaså. Hur vet du det? Jo, de styr till viss del ditt mående. Hur de agerar mot dig, vad de gör eller inte gör, säger eller inte säger, påverkar hur du mår. Då har du gett bort en del av din kraft till dem. Kom ihåg att starkast energi vinner alltid. (Barn har stark energi - det ser du i kön på ICA när barnet skriker sig till godis. Stress gör att du får svårt att hålla din energi. )
Så se till att samla ihop din egen energi så att du får tillbaka kraften över ditt eget välmående. Och hitta lugnet inom dig som gör att du kan hålla din energi och inte ger bort den. Ställ dig frågan: Sitter du vid ratten för ditt välmående eller på passagerarplats?



Jag gjorde an annan bra reflektion idag när jag nu befinner mig i stämgaffel mode. Min sömn påverkas av den jag delar säng med. Inatt sov jag bredvid en snygg man med stress i sin kropp. Jag vaknade med den. Jag förebrår inte honom. Men jag gick till omedelbar handling efter att han hade gått. Jag slet av alla sängkläder och nu hänger täcken och kuddar på vädring och balkongdörren står öppen. Ut med stressenergierna och in med nya friska rentvättade energier att krypa ner i senare i natt. Kanske hade jag inte lagt märke till det om han alltid delat säng med mig eller om jag i min kropp inte hade varit så finkänslig som nu. Men stressenergien hade i alla fall gått in i mig. Jag hade bara inte vetat om det och kunnat åtgärda det. Min lille gosse är den som oftast sover bredvid mig och hans energi är helt annorlunda. Kontrasten blev så stor för mig att det var omöjligt att inte upptäcka det. Vilka energier sover du i? Går du och lägger dig med stress? Är det vad du vill bli smittad av?

Vi kan enbart ta ansvar för våra egna energier. Våra tankar läcker och våra tillstånd smittar. Vi kan också lära oss att inte lämna ifrån oss våra energier och att inte tanka kraft genom att ta från andra. Det går att lära sig att upprätthålla sina gränser, sitt eget energifält. Att inte släppa in och ut vad som helst. Jag känner en längtan efter vårterminens start när jag skriver det. Allt handlar om energi. Det är dags för mig att lära ut det jag kan på det här området.



Så idag tillbringar jag resten av dagen med att förbereda samtalsrummet här hemma för kommande coachträffar. Redan i övermorgon kommer en av mina kunder. Och dessutom behöver jag sätta start och målgång för vårens Energi-meditationsgrupper. Oooo va jag längtar efter er alla!

Keep your energy clean!!! Some good energy coming to You ....
Savage Garden Affirmation... lyssna och njut!

Inga kommentarer: