fredag 6 januari 2012

min sista dag i livet


Det är tidig morgon, klockan är bara nio. Som nattuggla känns det som om jag stigit upp mitt i natten. Det är alldeles tyst i huset. Alla barnen är hos sin pappa. Jag ser solen vakna till en ny dag och stråla lika starkt som den alltid gör. Den är bländande. Allt förändras i ljuset av den. Buskens grenar ser ut att glöda när strålarna träffar dem. Horisonten får en skimrande varm färg som skiftar i en allt kyligare ton ju längre upp jag tittar mot himlen. Klar friskt blå himmel. Kallt. Det är bitande kallt idag. Det syns.
Jag skulle vilja vara en sol. Tänk vilken känsla att kunna stråla lika starkt varje dag. Komma med värme och ljus till människor. Få allt att växa. Tänk att kunna vakna varje morgon och bara vara bländande vacker. Att inte tänka på hur jag sken igår eller hur jag ska skina imorgon. Utan stråla hela tiden ansträngningslöst och självklart.



Jag stod framför spegeln nu i morse och satte på lite mascara på fransarna och rouge på kinderna när jag funderade på en liten enkel existentiell fråga. Om jag skulle dö imorgon, vad skulle jag då göra idag? Den tanken kom precis efter funderingen kring min systers flipflop som hon är av med sedan i julas då hon var här. Märklig tankekedja kan det tyckas men egentligen inte. Den är fullt logisk. Jag skulle nämligen skriva ett brev till henne om jag dog imorgon. Jag skulle också gå och se barnens fotbollsmatcher idag och skriva några ord i denna blogg. Jag skulle njuta av fåglarnas kvitter utanför mitt fönster. De låter alldeles vårligt ljuvligt. Jag skulle strunta i disken och äta en massa goda nybakta mandelpepparkakor. Jag skulle titta mina barn djupt i ögonen mycket, pussa och krama dem. Lyssna på dem men inte prata så mycket. Jag skulle sitta och be en stund i kyrkan, hoppas få höra lite gospel och sedan ta en gofika med en vän. Jag skulle ta en promenad och andas in djupa andetag. Jag skulle krama så många jag kunde under dagen och jag skulle älska hela natten. Utan kondom.
När jag skriver detta inser jag att jag lever ett bra liv. Jag lever nästan som om varje dag var min sista. Jag gör det jag vill göra. Det som är viktigt för mig. Gör du också det, eller skjuter du upp ditt liv till en morgondag som kanske aldrig kommer?

Rikedom är att leva ett rikt liv som känns meningsfullt. Idag känner jag mig förmögen! 

2 kommentarer:

Miss P sa...

Klokt, skulle önska att jag "by heart" visste att allt är möjligt, att möjligheterna är oändliga och att varje dag kan mirakel ske... Men... hur gör man för att komma dit?

blabla sa...

Hej Miss P
Jag vet ingen generell lösning. Det är en individuell väg. Men jag har valt att lyssna till och lära av andra. Och jag vet att allt kräver kontinuerlig träning och uthållighet. Jag är där jag är idag efter 15 års praktiserande. Och som med all annan träning har jag i omgångar tränat dagligen och under perioder sporadiskt. Idag är det en livsstil, ett förhållningssätt till världen omkring mig och den värld som finns inuti mig.
Lycka till på Din väg!