söndag 22 januari 2012

Money is fun

Barn är kloka. De är roliga och okonstlade. Så även mitt inre barn.
Jag har haft en riktigt taskig attityd till pengar. Jag har känt att pengar är av ondo, att de orsakat världen så mycket skada och elände. Men idag bestämde jag mig för att ta tjuren vid hornen och syna mig själv och min attityd. Eftersom jag undvikit att titta djupare i detta område, bara synat kanterna, kände jag att jag behövde hjälp. Tack gode Gud för Energy Coaching säger jag. Vad som kom fram hade jag inte hittat på något annat sätt.

Pengabad är kul

Efter en timmes insikter, gråtande, förlåtande och skrattande kändes det som om jag gjort ett rejält genombrott. Något inom mig är förändrat. De tidigare känslorna knutna till pengar kan jag inte plocka fram. Jag skrattar bort dem. När jag försöker tänka på det gamla sättet så kommer det nya sättet in och vinner poäng på poäng. Lätt match dessutom. Ett exempel. Om jag försöker tänka som jag gjorde för drygt en timme sedan, "människor använder pengar till att trycka ner andra, även barn". Då svarar den nya tanken, "du kan använda en falukorv på ett sätt som skadar andra om du vill, inte är väl falukorven ond för det." Hmmm, nä såklart inte. "Pengar styr världen och jag vill inte sänka mig så att jag styrs av pengar." "Nä, men gör inte det då. Höj dem till skyarna istället då och lek med dem där."
Det blir roliga inre dialoger. Och alla de känslor och tankar som jag hade knutna till pengar hade en förankring till barn. Barns lidande. Och kärnan i det hela var att jag fick titta på mitt barn. Och jag såg att hon alltid älskat pengar och alltid velat ha pengar. Men tidigt lärde hon sig att den längtan kostade för mycket smärta. Så hon slutade längta. Och istället låtsades hon att pengarna var onda så slapp hon se sig själv och sin längtan.
Min läkning skedde genom förlåtelse. Jag bad om förlåtelse av Gud för att jag inte tagit om hand om mitt inre barn och hennes längtan och för att jag fortsatt intala henne att det var fult av henne att önska sig pengar. Så naturligtvis slutade med att jag behövde förlåta mig själv för att jag sagt till mitt inre barn vad hon får längta efter och inte. Och för att jag inte lyssnat till hennes längtan. Utan varit dömande.
När alla taskiga energier till pengar var väck fick jag mig ett rejält skratt. Hennes filosofi var enkel. "Pengar är kul. Jag behöver inte dem för att jag ska kunna göra något, varken ta familjen på skidsemester eller fullfölja en mission. Jag vill ha pengar för att de är kul."

Det är kul att  bygga pengaslott på pengastranden.

Hon har en alldeles fantastisk inställning till pengar. Hon babblade på för fullt om hur mycket hon än ger så bara kommer det mer. Och att det är kul att bada i pengar. Slänga upp dem i luften. Leka med dem. Hon ser dem inte som något heligt och värdefullt. Hon varken höjer dem eller sänker deras värde. De bara är. Något som är kul. Hon jämförde de med glass :-) Och pengar är något som man ska leka med. Hon ser sig som en pengamaskin. En tvättmaskin som tvättar smutsiga (ledsna, dumma, tråkiga) pengar och gör dem rena och sänder dem till något gott. Hon ser att alla pengar som går via henne fylls med glädje. Hur coolt är det?
Klart jag vill vara en tvättmaskin för pengar. Förstå mig rätt nu :-) Hon tar emot vanliga pengar och laddar dem med glädje så att de som får dem efter henne blir glada och vill göra något kul med pengarna.

Jag hyllar denna lilla inre kloka tjej som är jag genom att äta barnmiddag klockan nio på kvällen. Falukorv, köttbullar och makaroner. Och innan maten åt jag godis. För att det är kul med godis före maten. Och efter maten ska jag fira med att äta upp resten av barngodiset. Och får jag ont i magen så är det okej. Så länge jag har kul under tiden, vem bryr sig då????? Jag behöver ha mer kul utan någon som helst anledning alls. Bara för att det är roligt att ha kul.

Inga kommentarer: